Pages

13 juni 2010

Tricotpoppen


Eind jaren 80 begin jaren 90 maakte ik tricotpoppen. Ik weet niet meer hoe ik daar mee in aanraking kwam (het was voor de internet tijd).

Ik heb in Leiden bij Atelier Poppedeyntje cursussen gevolgd. Ik was zo enthousiast dat ik ook een cursus voor het "opleidingscertificaat" heb gevolgd (meer voor het leren dan dat ik opleidingen wilden gaan geven).

Zoals op een van de foto's te zien is plakte je tricot op een plastic mal van een poppenhoofdje. Dan schilderde je het gezichtje en naait het hoofdje in elkaar. Lijfje en ledematen waren ook van tricot. In de handen zat een metalen handje zodat je de vingers kon buigen.
Je had veel verschillende mallen (jong, oud, jongens meisjes) zodat je veel verschillende poppen kon maken.


En daarna natuurlijk het aankleden van de pop. Veel bruidjes gemaakt. Maar ook een cancandanseres, droomfiguurtjes, clowns en veel andere typetjes. Ik zocht vaak naar de mogelijkheden om een pop net anders te laten zijn.



Deze foto is van een kraam op een braderie voor hobby's waar ik een keer met de poppen heb gestaan.

Op een gegeven moment werd het "fanatieke" poppenmaken minder. De kinderen werden geboren en in de eerste periode heb je dan niet veel tijd voor tijdrovende hobby's.
Vlak daarna kwamen de eerste symptomen van mijn ziekte en had ik niet meer de vaste hand die je nodig hebt om te schilderen. Snel daarna ben ik dan ook gestopt.

Af en toe kom ik mijn poppen nog tegen bij familie of vrienden voor wie ik de pop gemaakt heb. Zelf heb ik er een aantal bewaard. Die liggen veilig opgeborgen in een doos. Maar ik heb in de loop van de tijd ruim 100 poppen gemaakt en ik heb er een groot aantal weggedaan. Soms heb ik daar spijt van maar je kunt niet alles bewaren.
Daarom ben ik wel blij dat ik nog veel foto's heb.

0 reacties: