Pages

30 september 2010

Pasmodel corrigerende slip


Soms heb je een wat strakkere tuniek aan en dan is het prettig als je dan niet alle bij jou horende rolletjes op buikhoogte ziet.  Daarom had ik al een tijdje het idee om een corrigerende slip te maken.

Ooit heb ik er een in de winkel gekocht. Dat was tijdens ons 12 1/2 jarig huwelijk toen ik een strakkere jurk aan had. Zou nu ruim 8 jaar laten en als ruim 40-plusser willen dat ik nog dat buikje had.

Maar in ieder geval heb ik deze voor de zomer al uit elkaar gehaald met de bedoeling om deze na te gaan maken. Maar het bleef maar liggen en liggen totdat ik deze week bedacht dat ik dit plan ook maar eens moest uitvoeren.


Zoals ik al schreef heb ik de originele slip uit elkaar gehaald. Deze heb ik nagetekend op patroonpapier (de stof goed rechtleggen en nameten zodat je het patroon goed overneemt)
Ik heb pastekens aangegeven zodat ik kon zien welke panden aan elkaar gezet moesten worden.


En dit is dan het papieren patroon. Omdat de slip ietwat aan de kleine kant was geworden (oeps  gekrompen in de was of  toch een andere reden?) heb ik overal een cm naad aangetekend.
Normaal hoef je dat niet te doen omdat de orginele slip met naad is.

Het middenstuk is v-vormig en dat heb ik verstevigd met een stevige stof dat vroeger voor step-ins gebruikte. Ik vind het steviger dan powernet. Verder heeft de slip pijpjes en geen zijnaad zodat je daar ook geen aftekening van de naden ziet.

Het kruisje in de slip is rond ingezet. Daardoor kreeg ik het niet voor elkaar om deze blind er in te zetten. Het voordeel van blind inzetten is dat je daar geen naden hebt zitten. In de originele slip is het gewoon afgelockt  dus dat heb ik deze keer ook zo gedaan. Mochten de naden toch vervelend zitten dan zet ik er de volgende keer een los voeringkruisje in (alleen vastgezet aan de naden van de panden).

En het goede nieuws is dat dit pasmodel past! Sluit goed aan bij de buik. De pijpjes sluiten mooi aan om de benen. Het is niet echt mooi om te zien als je hem aanhebt maar het houdt de boel wel gladder en dat was toch de bedoeling!

Dus dit project is geslaagd! Ga er zeker nog een paar maken die passen bij mijn andere setjes!
Wil hem nog wel een keer zelf leren tekenen. Heb nu een perfect patroon om te vergelijken.

Maar eerst heb ik nog een aantal andere ideeën die ik wil gaan uitwerken. Dus zoals altijd weer plannen genoeg!

1 reacties:

Diana 'poetsie' zei

Wat een goed idee, om zo'n slip naar je eigen maten aan te passen.