Pages

2 oktober 2010

Ontwerpen en organiseren

Voordat ik aan een bh begin ben ik vaak al een hele tijd aan denken geweest over het ontwerp. Voordeel van zoveel voorraad kant is dat je van alles uit kunt proberen voordat je een keuze maakt.
Meestal knip ik de panden van lycra uit en leg deze op de tafel neer in het juiste patroon. Het voordeel van de voorgevormde cups is dat je al veel beter in kunt schatten hoe het ontwerp valt omdat je de vorm van de cups al hebt.

En dan begint het zoeken naar het juiste kantje. De ene keer weet je precies wat je wilt en de andere keer blijf je maar twijfelen totdat je het juiste gevoel erbij hebt.
Deze keer wist ik dat een witte bh wilde maken met een ander kleur kantje op de ondercup.
De kast met kantjes opengezet en alle kantjes bekeken en er een aantal bij de cups gelegd. En dan blijf ik zo een beetje uitproberen en nog een keer verder zoeken totdat ik eindelijk vind dat het goed is.
Heerlijk om te doen! Ik geniet daar elke keer weer van.

Uiteindelijk had ik drie kantjes uitgekozen waarvan ik de cup geknipt heb en die op de cups gespeld. Ondertussen kwam dochterlief ook nog binnenlopen en heeft meegekeken. We houden dan hele discussies waarom wel of niet dat kantje. Ze kan heel goed uitleggen waarom ze voor een kantje kiest.

Welk kantje we hebben gekozen? Dat hoop ik binnenkort te laten zien! (of is het toch een ander kantje geworden?)


Verder heb ik ook het opbergen van mijn patronen wat beter georganiseerd.
Het een documentenhouder gekocht bij de Action en daar zitten nu alle actuele lingeriepatronen in die ik gebruik. Patronen die ik eerder getekend heb zitten opgeborgen in een map en zijn weggezet in de kast.
Doe er waarschijnlijk niets meer mee maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om ze weg te gooien.

Verder heb ik mijn standaardpatronen gelamineerd. Dat is gemakkelijker met tekenen op de stof. Ik teken de patronen altijd uit op de stof voordat ik ze uitknip. Dat werkt bij mij nauwkeuriger.

Ik heb dus heerlijk zitten rommelen in mijn kamer de afgelopen dagen. Vind het dus helemaal niet erg dat het deze week op mijn vrije dagen geregend heeft!

Fijn weekend allemaal!

4 reacties:

Anoniem zei

Hallo Saskia,

Wat een goed idee om de patronen te lamineren. Knip je ze dan precies langs het patroon?
Nog een andere vraag over de voorgevormde cups: Gebruik jij je eigen patroon om de cups heen?
Zozls ik bij Sancho al zei, ik zou graag je bh's eens willen bekijken.... Had graag metje willen babbelen bij de lingeriedag, daar heb ik je gemist...

Nou succes en hoop dat je mij mijn vragen kunt beantwoorden.
Groetjes van Ilse

Saskia zei

Ik lamineer het patroon met de aangeknipte naad van één cm.
Na het lamineren knip ik ze heel precies uit.

Ik heb je vraag zonet ook op Sancho beantwoord maar zet het hier ook nog een keer:

Ik gebruik mijn eigen patroon als ik een cup met deelnaad gebruik.
Deze leg ik precies op het midden van de voorgevormde cup en speld het vast.

Dan ga je met je duimen de stof naar de zijkanten van de voorgevormde cup duwen en speld dat steeds vast.
Je moet echt veel spelden gebruiken.
Vaak houd je wel iets stof over aan de zijkanten, maar omdat je de voorgevormde cup precies op maat hebt gemaakt is dat niet erg. Dat knip je weg.

Kijk anders ook eens op de site van maffies: http://www.maffies.nl
Daar staat ook heel informatie op over het zelfmaken van bh's, ook voorgevormde cups.

Anoniem zei

Saskia,
Bedankt voor je reactie! De site van Maffies ken ik bijna uit mijn hoofd..ha ha ha....heb inmiddels twee bh's gemaakt met de voorgevormde cups. Ze zien er mooi uit, maar zitten niet lekker. Dus ga nog een keer jouw manier proberen: drie keer is scheepsrecht denk ik dan maar!
Nu nog een lamineer apparaat zien te scoren en ik kan helemaal aan de slag.
Nogmaals bedankt en blijf je zeker volgen in je blog. Je bent een inspiratiebron voor mij!!
Groetjes van Ilse

Alice zei

Ook ik vind het soms sombere regenachtige weer zelden vervelend, heb ook teveel andere leuke dingen om te doen. Inderdaad ook freubelen met stofjes, lapjes en draadjes, heerlijk!! gr. Alice