Pages

4 november 2010

Rolgordijntje


Op mijn kamer hing een rolgordijntje maar dat was in de loop van de jaar zo verkleurd dat het echt aan vervanging toe was.
Dus van de week een katoenen stofje gekocht op de markt. Het is vreselijke kreukstof zoals op de foto te zien is. Hij is opgeperst voordat hij op gehangen werd maar tijdens het ophangen kwamen er weer kreukels in. Maar dat trekt de komende dagen wel weg als het helemaal uitgehangen is.
Het leek me leuk om er een borduurtje op te maken.

Ik was er al gauw uit dat ik er deze keer vlinders op wilde hebben. Ook moest het borduurtje aan beide kanten van het gordijntje te zien zijn.
En toen begon de zoektocht door grote hoeveelheid borduurtjes die ik in de loop van de jaren verzameld heb. Vlinders genoeg maar net niet die vlinder die ik zocht want hij moest alleen lijnen hebben en niet ingekleurd zijn.
Toen ik de moed bijna opgegeven had kwam ik deze vlinder tegen (in een hele andere map dan waar het logisch was!).



Ik hoop dat het op de foto een beetje te zien is maar hij is geborduurd met metalicgaren van Madeira dat een kleurverloop heeft. Voor het ondergaren heb ik een mooie donkerpaarse kleur gebruikt.

Omdat metalicgaren eerder breekt dan ander borduurgaren heb ik de machine heel langzaam laten lopen (325 steken per minuut). Het borduren ging in een keer goed.

Ik blijf moeite houden met het goed inspannen van de stof. Deze stof was redelijk gemakkelijk en het patroontje heeft maar een kleur en geen overlappingen. Daarom is de stof niet gaan trekken. Maar vaak is dat bij mij meer geluk dan wijsheid. Ik moet me daar echt eens in gaan verdiepen om dat goed te krijgen.
Heb nu weer zoveel leuke idee├źn opgedaan met al die borduurtjes die ik tegengekomen ben tijdens mijn zoektocht dat ik de borduurmachine zeker meer wil gaan gebruiken.


3 reacties:

angela zei

Erg leuk..
Super gaaf idee om het zelf temaken.

Marian zei

Wat een pracht van een rolgordijntje heb je gemaakt.
Ik vind het super

Alice zei

Mooi geworden en mooi resultaat, het is tenslotte niet het meest makkelijke project om te borduren, maar petje af hoor. Als je eenmaal de smaak te pakken hebt....gr. Alice