Pages

29 december 2010

Brood uit Romertopf


Gisteren heb ik een Romertopf gekocht. Ergens op het wereldwijdeweb las ik dat je daar zo lekker broden in kon bakken. Op het bakkersforum stonden ook een aantal tips en recepten en het leek me leuk om uit te proberen.

Gisterenmiddag meteen deeg gemaakt en het brood gebakken. En ik moet zeggen dat hier toch een heerlijk brood uit komt. Lekker knapperige korst en het brood zelf is heerlijk zacht. Echt voor herhaling vatbaar.

Mijn recept:

500 gram tarwebloem (ik gebruik Amerikaanse van de molen)
310 gram lauw water (melk kan ook)
10 gram gist
10 gram suiker
10 gram zout
15 gram (vloeibare) boter

Je doet alle ingrediĆ«nten in de broodbakmachine en stel deze in op het deegprogramma. Daarna haal je het deeg uit de machine en sla je het deeg goed door. Dan maak je er een een stevige deegrol van.
Ondertussen is de Romertopf ondergedompeld in het water en goed afgedroogd. De onderste helft van de schaal kun je bestrooien met bloem of je kunt de bode bedekken met bakpapier.

De deegbal wordt in de Romertopf gelegd. De deksel gaat erop en je laat het nog 30 minuten rijzen.
Plaats de Romertopf met deksel erop in een koude oven (als je dit in een voorverwarmde oven doet dan kan de Romertopf barsten!). Stel de oven in op 225 graden. Als de oven deze temperatuur heeft bereikt laat je de Romertopf nog 15 minuten in de oven staan. Daarna haal je het deksel eraf en bak je nog 5 minuten voor een mooie bruine korst. Oventijd is vaak wat uitproberen omdat elke oven anders is. Bij mij klopte deze tijden.

Bij de Romertopf zat ook een boekje met recepten. Die gaan we zeker ook een keer uitproberen.

1 reacties:

Alice zei

Ik ken de Romertopf van vroeger van mijn moeder, maar dat je er ook brood in kunt bakken is echt nieuw voor me. Leuk he om zo te experimenteren met "oude" dingen die weer terugkomen. Eet smakelijk. Gr. Alice