Pages

10 december 2010

Ter herinnering aan mijn eerste lingerieworkshop



Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de lieve reacties op mijn vorig berichtje.
Gelukkig heb ik mezelf weer een beetje kunnen herpakken. Ben ontspannen verder gegaan met mijn bh en slip waar ik vorige week mee begonnen was. Toch fijn dat je zo'n hobby hebt waar je je helemaal in kunt verliezen.

Aan dit setje zit wel een verhaal aan. We hebben in het verleden (ik dacht in januari 2006) via Sancho een workshop bij Dentelle de Caris gevolgd. Daar is mijn enthousiasme voor het maken van lingerie begonnen.
Deze bh had (en heeft) ze als voorbeeld op haar website staan en ik heb toen tijdens de workshop geprobeert om deze na te maken.
Het bleeft echter bij een probeersel omdat de slip niet lekker zat en de bh helaas niet passend was (vooral door mijn eigen geklungel). Het is er daarna, door allerlei omstandigheden, niet van gekomen om nog nieuwe lessen bij haar te volgen. Maar ik wilde nog altijd een nieuwe poging doen om zo'n bh te maken.



De bh heeft een verticiale naad die doorloopt in het schouderband. Dit heb ik getekend vanuit het basispatroon dat ik pas geleden getekent heb.
Ik heb een aantal bh's waarbij de rand van de cup (bij het decolleté) niet afgewerkt is maar het kant eroverheen gestikt is. Dat begint op een gegeven moment toch te kriebelen. Dus ik werk het randje tegenwoordig altijd af met omvouwelastiek of door een randje van de lycra van de bovencup er omheen te vouwen.




Het was even goed nadenken hoe ik rand van de voorgevormde cups goed kreeg. De schouderband loopt vanaf de cup door dus omvouwelastiek of een omslagje ging niet.

Ik heb het opgelost door een belegje te maken. De naad hiervan iets over de rand van de cup heen geslagen zodat die aan de binnenkant zat. Daarna het elastiek aan de binnenkant van de cup gestikt en het beleg kort weggeknipt. Van de laatste stap heb ik geen foto gemaakt, maar ik hoop dat het zo een beetje duidelijk uitgelegd is.

De slip heb ik opnieuw getekend. Heb dat nog steeds niet goed in de vingers dus het is echt een kwestie van steeds weer herhalen om het goed te krijgen.
Het model is iets hoger opgesneden dan ik gewend ben. Dat kwam mooier uit met de gekleurde banen bij de beenuitsnijding. Ben heel benieuwd hoe dat zit na een dag dragen.

De groene lycra is het restant van het groene setje dat ik gemaakt heb. Op deze sombere dag kreeg ik het groen niet zo mooi op de foto. De zwarte lycra en fournituren komen van Kantje Boord.

Nu heb ik al 2 van de 8 setjes gemaakt. Ik heb nog geen duidelijk plan voor mijn volgend setje. Denk dat ik eerst maar eens iets uit de Knipmode ga maken. Maar dat wordt pas na het weekend denk ik.

5 reacties:

Diana 'poetsie' zei

Wat een gave set Saskia, De combinatie zwart en groen is geweldig. Hoop dat de kleurtjes tijdens het wassen niet door het zwart verkleuren.
Lekker dat je weer heerlijk met je hobby bezig bent. :-)

Kim zei

Een hele mooie combi!

fotomarieke zei

Zo, een mooie set geworden. Ik vind de afwerking met het belegje origineel bedacht. Je bent de post-sinterklaas-dip toch eigenlijk weer gauw te boven. Wat hebben we toch een heerlijke hobby die ons dat vermogen geeft.
Quickie (Marieke)

Marian zei

Ik vind het ook een mooie set,
fijn dat het weer iets beter met je gaat...
Ja, het is een fijne hobby, en je oplossing met dat beleg is een goede tip.

Mieke zei

Wat een mooi setje. Leuke vlakverdeling en mooi gemaakt.