Pages

30 januari 2011

Blauw setje




Dit model bh stond op mijn lijstje voor 2010. Maar het lukte me maar niet om vanuit het basispatroon een doorlopende cup te maken. (de cup loopt door in het schouderband).



Uiteindelijk heb ik het ontwerp op de cup zelf getekend. Daarna patroonpapier erop gelegd en met het betere knip-en plakwerk er een patroon van gemaakt.
Hieronder zie je op de foto's hoe ik het ongeveer gedaan heb.

Uiteindelijk heb ik het patroon van de ondercup nog iets aan moeten passen (vandaar de vouw) maar daarna pastte het perfect.
De randen van de voorgevormde cup heb ik eerst met een stukje lycra bekleed en daarna kort op de naad afgeknipt. Daaroverheen heb ik de lycra met kant bekleed.
De bandjes heb ik dubbelgeknipt zodat ik een beleg kon maken. Nadeel hiervan is dat je de ondernaad van dit beleg door de lycra heen ziet schijnen. Ander optie was om het volledige zijpand dubbel te knippen maar dan krijg je een te dikke deelnaad.



Het achterpand heb ik deze keer op een andere manier getekend. Ik heb de aanzet van het schouderbandje in een U-vorm getekend. Hierdoor krijg je wat meer (gevoel van) stevigheid in de rug.
Een volgende keer mag dat nog iets meer naar het midden toe getekend worden voor een nog beter effect.

De slip is de welbekende hipster uit de Ottobre.

Naaitechnisch ging het niet helemaal goed met het beugelband (dat schreef ik al in mijn vorig bericht) maar ik ben met de bh naar Nijtmans  gegaan om te laten zien wat er fout ging.  Nadat we eerst een ander soort strechnaald hadden gebruikt kwamen ze daarna met de tip om een HAX-naald te gebruiken. Doordat deze naald wat dikker is "zwabbert" hij niet over de ongelijke delen van cup en beugelband. Ik heb een stukje van de beugelband van deze bh hiermee gestikt en de steken sloegen niet meer over. Ik durfde het niet aan om nogmaals uit te halen om de hele beugelband zo door te stikken (bang dat er ik een gat in zou knippen) dus voor deze bh is het "te laat" maar bij de volgende bh komt het helemaal goed!

7 reacties:

Marian zei

Wat een mooi setje is dit, mooi die combinatie van blauw met dat kant.
Wat knap van je dat je zelf zo het patroon nagetekend hebt over die cup heen.
Ik vind het een heel mooi modelletje geworden.
Een SUPer mooi modelletje eigenlijk.
Ik houd dar wel van dat de ondercup zo mpooi doorloopt naar het schouderband.

Kim zei

Wat mooi! Hij ziet er uit alsof hij zo uit de winkel komt! Echt heel mooi gedaan. Ik vind t supermooi zoals je de cup bekleed hebt, dat is de moeite zeker waard!

Jos zei

Ja, de vorm van het cup/patroon is erg mooi zo. Slim om het zo met het tekenen te doen. Ik heb toevallig ook niet de boxer uit de Ottobre weer een keer geknipt. Je hebt er weer flink de vaart in.

Diana 'poetsie' zei

Mooie set geworden en gelukkig heb je een oplossing voor dat rottige beugelband gevonden

linda zei

Heel mooi geworden. Kleurencombi is geweldig en het model is ook heel mooi. Knap gedaan!

Boucheron zei

Mooi setje, kleur en materiaalcombinatie erg geslaagd! Ook het model ziet er goed uit. Dank je voor de uitleg, heb hier ook nog voorgevormde cups liggen en wist niet goed wat ermee doen, maar die ga ik zeker eens verwerken naar jouw voorbeeld.
Groeten Ineke

Alice zei

Wat een mooie set geworden! Hele mooie belijning van de panden geworden op deze manier, complimenten hoor. Gr. Alice