Pages

28 april 2011

Bustier


Afgelopen week ben ik bezig geweest met deze bustier. Ik heb eerst het basispatroon van een korset getekend volgens de DVD van Bella Hendriks. Daar heb ik een toile van gemaakt. Na het passen van de toile heb ik de wijzigingen aangebracht op het standaardpatroon. Daarna heb ik op de dvd het gedeelte bekeken over de korset met cups (wat volgens mij een bustier is, of heb ik het mis?). Dat kon ik echter niet zo heel goed volgen en daarom heb ik het boek er maar bij gepakt.

Tot mijn grote verrassing werd daar het korset met cups op een hele andere manier getekend. Daar gaan ze uit van de bh met onderpand. Dat wordt verlengd aan de hand van de taille- en heupwijdte.
Dat was voor mij begrijpelijker zodat ik het patroon opnieuw getekend heb.



En dit is dan de bustier geworden. De bloemetjeslycra is een bekende want daar heb ik eerder al een setje van gemaakt. Maar ik vond het een mooi toepasselijk stofje voor een bustier. (en nu heb ik nog anderhalve meter liggen, vind het stofje zo leuk).

Naaitechnisch ging het niet helemaal goed. Zo heb ik het elastiek bij boven-achterpand, oksel en schouderband in drie delen gedaan. Maar ik vind de overgangen niet zo mooi geworden.
Normaal gesproken stik ik bij een bh eerst het elastiek op de achterpand. En de oksel/cup en schouderband stik ik samen. Maar ik zat niet op te letten en had de cups al in de panden gezet zonder het elastiek op het achterpand gestikt te hebben. Gelukkig had ik nog wel voldoende naad om het elastiek over te slaan. En zo zijn er wel meer kleine dingetjes die nu niet helemaal naar mijn zin zijn. Volgende keer iets beter opletten.

Wat pasvorm betreft lijkt de bustier te passen. Ik mis echter onder de cups de stevigheid  van de maagband die je bij een normale bh wel hebt.
Ik weet niet of dat puur een gevoel is of dat daar nog aan te sleutelen is. Misschien dat de dames op het lingerieforum daar nog tips voor hebben.

Nou moet ik heel eerlijk zeggen dat deze bustier wat mij betreft valt onder de categorie "leuk om een keer gemaakt te hebben maar ik denk niet ik hem draag". Net zoals de body die ik eerder gemaakt heb.
Ben nou eenmaal meer het type om een leuke bh met slip te dragen.

Maar ik vond het wel een uitdaging en dat maakt voor mij het zelf maken van lingerie zo leuk.
Het hoeft niet altijd draagbaar voor mij te zijn. Maar de weg er naar toe maakt het voor mij al heel leuk.
Van de toille wil ik nog wel een keer een korset maken. Lijkt mij ook een uitdaging om te maken.

Maar dat komt wel onderaan mijn lijstje. Staat zoveel op wat ik ook graag wil doen!

6 reacties:

Elfi zei

Ziet er leuk uit, super zomers stofje!

Angela zei

waaaaauuwww erg mooi!!!!
Liefs Angela

fotomarieke zei

Ziet er zomers uit. Je hebt hetzelfde dilemma gehad bij je body
Quickie(Marieke)

Alice zei

Leuk verslag geworden van het maken. Jammer dat je hem denkt niet te gaand dragen, dat is toch juist het "toefje" op het zelfmaken. In ieder geval voor mij dan..groetjes, Alice

Diana 'poetsie' zei

Het is een snoepje zeg, lief romantisch stofje.
Ik maak in mijn bustiers een inpandige bh, dan heb je meteen de stevigheid van een bh. Dat is best eenvoudig om te maken.
De romp van de bh maak je dan van bv powernet/mesh en het mv van charmeuse of tule. (dat stik je dan eerst aan elkaar)
Bij de inpandige bh begin ik dan met het elastiek voor de onderrand. Dan stik ik het mv vast aan de het mv van de bustier, net als een bh. Dan kun je de cups in de bustier zetten en verder afwerken.
Hoop dat je er iets aan hebt.
Groetjes Diana

Kim zei

Wat een leukerd! Zo vrolijk! Ik vind hem knap gemaakt hoor! Heb er zelf nog nooit 1 gemaakt, maar zoals Diana het beschrijft lijkt het mij een goed idee voor de extra stevigheid!

Ik vind hem heeel leuk en zomers!