Pages

1 juni 2011

Olifantenpaadjes




Een tijdje geleden zag ik bij De Wereld Draait Door een item over Olifantenpaadjes. Het komt er in het kort op neer dat "de mens" het liefst de kortste weg neemt van A naar B en dan vooral in het zicht van de bestemming van het daarvoor bedoelde pad afwijkt.

Er is zelfs een heel boek aan gewijd en op deze website http://www.olifantenpaadjes.nl/ kun je er meer over lezen.

Sinds die uitzending kijk ik rond waar hier de olifantenpaadjes liggen. Vandaag ben ik een foto gaan maken van een paadje dat vlak bij mij in de buurt is.


Achter een drukke kruising met stoplichten staan 3 grote middelbare scholen. Je kunt je dan ook voorstellen dat daar veel fietsverkeer is.  Net voor die kruising heb je een voetgangersoversteek (heel raar bedacht eigenlijk). Veel fietsers (en ik zag vanmorgen niet alleen scholieren) die eigenlijk via die kruising over moeten steken gaan over het oversteekpad. Maar dat is nog niet het olifantenpaadje.

Want dan moeten ze rechtdoor naar de straat toe en dan moeten ze links of rechts afslaan.
Nu zie je dat de meeste mensen rechts gaan en daar een olifantenpaadje hebben gemaakt. En ze hebben het er niet bij een gelaten maar het zijn er in de loop van de jaren 3 geworden en die hebben allerlei vertakkingen.


Volgens mij mag je dit dan ook met recht een Olifantenpaadje noemen.

Leuk om op deze manier eens rond te kijken in de stad.

0 reacties: