Pages

13 juli 2011

Basistekening slip grote maten




Zoals ik zondag al schreef is het, na veel pogingen, eindelijk gelukt om een slip op maat te maken die helemaal goed zit. Ik heb er wel eerder getekend en gemaakt maar het was het altijd net niet.

De basis heb ik getekend aan de hand van de DVD van Bella Hendriks. Voor de aanpassing heb ik het boek van Bella Hendriks voor grote maten erbij heb gepakt.
De DVD gaat over het tekenen van de basis, het berekenen van het verminderen met rekpercentage en het intekenen van een kanten strook. Helaas geeft het geen verder informatie over aanpassingen (wat mij betreft een gemiste kans, juist de aanpassingen zijn belangrijk bij het op maat tekenen)

De basisslip teken je hetzelfde als bij de kleinere maten. Het voorpand wordt daarna echter aangepast. Je kunt het ook apart tekenen maar ik heb eerst de basisslip getekend. Daarna heb ik het patroondeel van het voorpand overgenomen en heb het voorpand volgens de methode uit het boek getekend.

De rode lijnen is het voorpand van de basisslip. De blauwe lijnen is de slip getekend op basis van grotematen.

Zoals je kunt zien loopt de taillelijn rond en wordt de beenuitsnijding lager getekend. Op deze manier wordt er beter rekening gehouden met de buik en de benen. Daardoor zit de slip voor dames met een maatje meer comfortabeler dan het standaardmodel.

Ik heb de slip inmiddels gedragen en hij zit gewoon goed. Dus dit model zal de komende tijd wel vaker bij mijn bh's te zien zijn.

3 reacties:

Diana 'poetsie' zei

Die tekening ziet er iid helemaal anders uit.
Ik denk dat we nog veel leuke slips zien komen....

Marian zei

Knap gedaan, wat leuk dat je zo met dat tekenen bezig bent.
Ik zou er niet aan gedacht hebben dat er rekening gehouden moest worden met een wat vollere buik.

corina zei

dat ziet er anders uit en fijn dat deze nu ook goed zit op naar de volgende.
gr.Corina