Pages

10 juli 2011

Proefmodellen



Deze week ben ik bezig geweest met het maken van twee proefmodellen. Omdat het proefmodellen waren heb ik lycra gebruikt dat ik nog had liggen. Ik heb er vorig jaar een bh van gemaakt voor dochterlief. Twijfelde wel even want stel dat het paste zou ik dan, als dame van 44, een aardbeienbh willen dragen?

Het basispatroon voor mijn bh  is op twee plaatsen aangeplaatst.

Een tijdje geleden kwam ik het bovenste model bh tegen en het viel me daarop dat de ronding bij de decolletérand anders liep dan bij andere modellen. De rode lijnen heb ik erin getekend zodat je het verschil kunt zien. Het idee hierachter voor mij is dat je dan meer decolleté hebt terwijl de borsten toch bedekt blijven.

Omdat ik voorgevormde cups gebruik moest ik wel even puzzelen hoe ik dat zou verwerken.
Uiteindelijk heb ik middenvoor een cm lager gemaakt en heb een ronding geknipt waarbij ik bij het okselpunt ook weer 1 cm lager uitkwam. Met deze aanpassingen kon ik mijn beugels van Bella Hendriks blijven gebruiken. Deze vind ik toch het prettigste zitten.


Dit is dan het verschil in belijning. Heb de cups nagetekend van de aardbeienbh (1), van een eerder gemaakte bh (2) en om het verschil te laten zien met de balconette-bh (3). (omdat ik langs de gemaakte bh getekend heb zijn de lijnen niet helemaal strak)



Bij sommige bh's die ik de afgelopen tijd gemaakt heb zit de bovenrand van de cup soms net iets te strak waardoor het de neiging heeft om daar "een dubbele borst" te krijgen. Gelukkig kan ik dat voldoende corrigeren zodat je dat niet ziet maar het is niet zoals het hoort.

Ik merkte wel dat als ik het middenvoorpandje wat bij elkaar trok het probleem opgelost was. Het basispatroon van het middenvoor/rugpand heb ik dan ook aangepast.

Allereerst heb ik de hoogte middenvoor 1 centimeter onder de A-B lijn getekend (1). Daardoor verleg je het middengedeelte wat naar beneden (3) waardoor het minder hoog oogt. De beugel ligt nu wel iets meer gekantelt maar dit kan volgens mij nog net.

Daarna heb ik de onderbreedte middenvoor minder breed gemaakt (2). Ik ben in de loop van de tijd teruggegaan van 9  naar 7 naar nu 5 cm. Het is natuurlijk altijd proberen of het past en in hoeverre je kunt versmallen. Maar met deze 5 cm gaat het nog goed.


De aanpassingen hebben goed gewerkt. Door de versmalling van het middenvoorpandje krijg je ook een beetje een pushupidee omdat de borsten dichter naar elkaar toe gedrukt worden. De decolletérand zit bij de ene borst heel mooi bij de andere heeft hij iets teveel ruimte. Niet dat hij daardoor niet draagbaar is maar het had mooier kunnen zitten.
Doordat de naad van middenvoor/rugpand verschoven is (is 2 cm minder) komt die naar mijn mening iets teveel naar binnen toe. Dat is een aandachtspunt voor de volgende keer.

Het beugelband was weer een kritisch punt. Ik persoonlijk vind hem nog steeds te breed gestikt (als er iemand is die bij mij thuis hier uitleg over wil geven, je bent welkom!)

Tja ik blijf kritisch naar mijn werk kijken en ben daar ook open en eerlijk in op mijn blog. Ik kan wel zeggen dat alles goed zit en zo maar dan houd ik mezelf en jullie voor de gek.

Ik weet niet of de aanpassingen die ik gedaan heb "volgens de leer van het lingeriemaken zijn" . Ik zit op mijn kamer van alles uit te proberen en soms werkt het en soms werkt het niet. En dat is het leuke van zo bezig zijn. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.



Normaal gesproken krijgt de slip niet zoveel aandacht op mijn blog. Ik vemeld meestal alleen welk model het is. Of de hipster uit de Ottobre of het patroon van een nagetekende slip.

Maar deze keer wil ik de slip ook in het zonnetje zetten want hij is helemaal ZELFGETEKEND en hij PAST!.

Ik heb al eerder pogingen gedaan om een passend model te tekenen maar het was het elke keer net niet. Deze keer heb ik weer de dvd van Bella Hendriks erbij gepakt en daarna het boek Grote maten van Bella Hendriks. Want de dvd houdt op bij de basis en geeft geen uitleg over aanpassingen bij grotere maten.
Zo is het voorpand van de slip bij grotere maten anders dan bij de standaardslip (zie plaatje rechtsboven).

Dus nu heb ik eindelijk een patroon van een basisslip die zelf getekend is. Het was toch eigenlijk gek dat ik bh's moeiteloos kan uittekenen maar dat de slip maar niet lukte. Weer een drempel overwonnen.

Dus deze dame van 44 jaar gaat een aardbeiensetje dragen!

Oeps, het is wel een heel verhaal geworden deze keer. Ik hoop dat julie het interessant genoeg vonden om tot het einde te lezen!

Blogger geeft soms problemen met het plaatsen van reacties. Als je bij het inloggen de melding "aangemeld blijven" uitvinkt dan werkt het waarschijnlijk wel.

3 reacties:

corina zei

Hoi Saskia ik vind het een heel leuk setje geworden en ik heb het helemaal gelezen. Ik wil wel een keer komen voor het beugelband hoor. Gewoon dragen hoor je aardbei setje. Op naar de volgende.
Corina

Diana 'poetsie' zei

Gefeliciteerd met je overwinning. :-)
Ik vind eerlijk gezegd de Bella methode niet de makkelijkste, knap dat je doorzet.

Kim zei

Ja gefeliciteerd!!!

Als het setje fijn zit, absoluut gewoon dragen hoor! Ik vind het wel een schattig stofje :-) Mooi model geworden ook!