Pages

2 augustus 2011

Korset voor pop



In juli 2008 schreef ik al over mijn Cathie-Bella poppen. en elk jaar staan ze op mijn lijst met creatieve voornemens om aangekleed te worden.

Dit weekend ben ik dan (eindelijk) begonnen met de voorbereidingen voordat ik aan de jurk kan beginnen.
Want bij de poppen moet de onderkleding ook in orde zijn.

Deze Peggy-pop krijgt een bruidsjurk aan. Zo eentje met allerlei glimmende steentjes en kantjes en bandjes. Hoe en wat precies ben ik nog aan het denken maar de grote lijnen heb ik al goed in beeld.

Maar onder een bruidsjurk moet natuurlijk wel een korset, slip en onderrok komen. Afgelopen weekend heb ik de slip en het korset gemaakt.


Allereerst had ik het probleem dat ze heel weinig boezem had. Dat valt straks niet mooi bij de jurk dus daar moest eerst iets aan gedaan hebben.
Met padding heb ik de pop een "borstvergroting" gegeven. Eerst twee rondjes erop geplakt en het afgewerkt met een reep padding. De padding heb ik vastgeplakt met dubbelzijdig plakband.

Daarna heb ik het korset getekend en gemaakt. Het sluit bij de borsten best hoog maar dat kan niet anders omdat je anders de padding ziet. Middenvoor is een stukje kant verwerkt.

Voor het achterpand heb ik de oogjes van de bh-sluitingen gebruikt.
Dit waren enkelvoudige sluitingen (snap eigenlijk niet waarom ik die ooit gekocht heb, gebruik altijd met 3 naast elkaar) die hiervoor mooi te gebruiken waren. Met een satijnlintje heb ik een vetersluiting gemaakt.

De slip heb ik heel simpel gehouden. De pop heeft de originele groene panty nog aan. Deze wil ik niet uitdoen omdat het bij de pop hoort. Maar de panty past krap aan (gekrompen in de loop van de jaren?) dus het was even puzzelen om de slip mooi te krijgen. Als de "winterpanties" weer in de winkel liggen zal ik waarschijnlijk een witte panty over de groene aandoen.

Om een idee te krijgen heb ik ook een foto gemaakt van de onderrok zoals die moet worden. (op de foto is hij nog in elkaar gespeld). Als die netjes in elkaar is gestikt kan ik gaan beginnen met de bovenjurk.
Afhankelijk van het uiteindelijke model kan het nog zijn dat de onderrok nog een laag extra tule of een hoepel gaat krijgen.



Maar dat gaan we de komende tijd wel zien. Dit is echt een karweitje om tussendoor te doen. Er komt heel veel blingbling op de jurk en dat kost veel tijd en geduld. Het is ook niet leuk als zo'n jurk gauw af is want het is heel leuk werk om te doen.

Ik heb nog een aantal tijdschriften met bruidskleding liggen van ik denk begin jaren 90. Toen waren de jurken groot met veel blingbling. Daar kan ik veel inspiratie uithalen.
Dus ook hiermee, zoals altijd, plannen genoeg!

5 reacties:

corina zei

wat is dat leuk zeg en volgens mij is dat lastiger dan iets voor je zelf in elkaar zetten, wat ik nu zie vind ik erg mooi worden ben benieuwd hoe het word.
groetjes Corina

Marian zei

Wat leuk is dat, en je weet toch wel dat je je Etsy kantjes er ook voor kan gebruiken :)
Zij heeft ook poppetjes op de site staan met bruidsjurken van kantjes volgens mij..

Handige Handjes zei

Het ziet er al goed uit! Ik heb ook zo'n Peggy gehad, die heeft mijn moeder toendertijd besteld bij Marion, zelfmaakmode. Mijn zusje heeft er ook eentje. Ook was er toen een boekje bij met patroontjes voor kleding voor Peggy. Ook o.a. een gehaakte bruidsjurk. We hebben er best veel mee gespeeld. Maar waar Peggy nu is??

Diana 'poetsie' zei

Dat ziet er leuk uit.
Dat is nog fijner werk, dan lingerie.

Kim zei

Wat ontzettend gaaf! Ik ben zelf dol op barbies. Nu doe ik er niets mee, maar zoiets wil ik toch echt nog graag eens gaan doen! Wat super zeg!