Pages

27 augustus 2011

Stokbrood




Vanmorgen was ik heel vroeg wakker. Echt te vroeg om achter de naaimachine te zitten dus ben ik maar stokbroden gaan bakken.

Ik heb de ingrediënten van een gewoon wit brood genomen (500 gr meel, 300 ml water, 10 g gist, 10 g suiker, 10 g zout en 20 gr boter) en deze op het deegmenu laten draaien in de broodmachine.
Daarna verdelen in 3 delen (het werden drie broden) en 20 minuten laten rusten. Daarna er stokbroden van gemaakt en op de stokbroodvorm gelegd (met bakpapier ertussen zodat ze niet tegen elkaar aan kunnen rijzen). 45 minuten laten rijzen onder plastic folie en een theedoek totdat ze dubbel zo groot zijn zijn.

Op één van de stokbroden heb ik geraspte kaas een uienpoeder gestrooid, je krijgt dan een soort kaas-uienbrood.

In een voorverwarmde oven (220 graden) zet ik onderin een bakvorm. Hier giet ik gekookt water in zodat het gaat stomen. De stokbroden daarna ongeveer 20 minuten in de oven zetten. De broden moeten hol klinken als je er op tikt dan zijn ze gaar.


Het "harde werken" op de vroege ochtend werd hier erg op prijs gesteld want de stokbroden zijn op het moment dat ik dit schrijf, begin van de middag, al bijna op.

En tijdens het rijzen en bakken van de broden heb ik aan de keukentafel een patroon voor een tricot jurk uitgeraderd. Zo heb ik de vroege uurtjes van deze zaterdagmorgen toch nog goed besteed

7 reacties:

Kim zei

Die zien er heeeeeeeerlijk uit!

Diana 'poetsie' zei

Het water loopt me al in de mond

corina zei

die zien er erg lekker uit logisch dat ze s'middags al bijna op waren.
gr.Corina

Alice zei

Als je had gezegd dat je ze 's ochtends bij de bakker had gehaald, had ik je zo geloofd. Die zien er ontzettend lekker uit, geen wonder dat ze de middag niet haalden..hihihi
Gr. Alice

~THEA~ zei

Mmmm...dat ruikt altijd zo zalig!

Ze zien er echt lekker uit, denk dat ze goed gesmaakt hebben!!

Karin zei

Hai Saskia,

Welke brood bakmachine heb jij?
Ik heb een Moulinex.

Saskia zei

Ik heb een Panasonic SD 255.

Heeft deze week overuren gemaakt. Ondertussen ook nog een Romertopfbrood en een brood op pizzasteen gemaakt