Pages

9 augustus 2011

Tekenen volgens grondpatroon




Deze week ben ik begonnen met het leren tekenen van lingerie volgens het grondpatroon.
In de theoriecursus begin je eerst met het leren tekenen van het grondpatroon zelf. Dit doe je in 4 verschillende maten. Vanuit dat grondpatroon teken je dan het patroon van de bh erin.

Als je dat gedaan hebt dan kun je gaan tekenen op je eigen maten. Maar zover ben ik nog lang niet.
Omdat ik iemand ben die resultaat wil zien, is het voor mij wel moeilijk om iets te tekenen terwijl je weet dat je er verder "niets mee doet". Dat vraagt wel doorzettingsvermogen om de verschillende maten uit te tekenen. Heb stiekem al de neiging om mijn eigen maten te gaan gebruiken.

Maar ik snap ook wel dat je om het goed te leren je eerst veel moet oefenen. Dus ik ga vandaag braaf verder met het tekenen van het 2e patroon op maat 80b.

Om het voor mezelf wat duidelijker te maken heb ik van alle 66 stappen apart een plaatje gemaakt. In een fotoprogramma heb ik op een basistekening elke stap apart met een rode lijn aangegeven.
Deze leg ik naast het overzicht met stappen zodat ik meteen kan zien wat er bedoeld wordt. Het was even een uurtje werk maar ik verwacht dat het voor mij wat duidelijker wordt om mee te werken.

Ben heel benieuwd of ik deze methode onder de knie ga krijgen. Ik houd jullie op de hoogte.

6 reacties:

Karin zei

Hoi Saskia, dat komt bekend voor.
Ik heb zelf via Ensiad Modevak opleiding mijn patroon teken gedaan. Brengt weer een boel herinneringen terug- 1/4 +1/4 etc succes.

Alice zei

Ik blijf bij het tekenen volgens Bella, hoewel ik wel nieuwsgierig ben naar je ervaringen en inderdaad je doorzettingsvermogen om het allemaal te leren wel bewonder.
Gr. Alice

corina zei

ik heb het ook in huis om het tekenen onder de knie te krijgen heb er nu een klaar nog drie te gaan. Ik snap wat je bedoeld met het door zetten dat is bij mij denk ik ook het probleem. In elk geval succes en door zetten hoor.

gr.Corina

~THEA~ zei

Hoi Saskia,

Alle begin is moeilijk,het is de kunst om het door te zetten natuurlijk.Het zal door oefenen geleerd moeten worden.Knap dat je dat alles hebt vastgelegd. Kun je alles meteen nakijken in geval van twijfel!

Ik wens je heel veel succes ermee.
Maar je bent een doorzetter, dus het gaat vast lukken!!

Groetjes Thea ♥

Diana 'poetsie' zei

Succes Saskia.

Marian zei

Moet jij 4 keer een grondpatroon tekenen?
Il teken ook volgens de grondpatroon methode,maar kon gewoon gelijk mijn eigen maten aanhouden..

Ik vind het wel een beetje onzin, 4 keer tekenen voor oefening, als je straks langer niet tekent, ben je het gewoon weer vergeten en moet je toch je map er weer bij gaan halen.