Pages

24 augustus 2011

Uitdaging augustus: Geruite rok




Vorig jaar september heb ik op het Stoffenspektakel een aantal ruitjesstoffen gekocht. Leek me leuk om daar rokken van te maken. Vorige winter is daar weinig van gekomen maar op zoek naar een patroon voor de uitdaging voor de maand augustus kwam ik dit patroon tegen in de Patrones nummer 297.
En omdat ik een "nette rok" wilde maken voor mijn werk heb ik deze uitgekozen voor de uitdaging.

Het is een patroon met 2 plooien in het voorpand en een plooi vanuit de rits in het achterpand. Ik heb de zakjes op het voorpand er weer afgehaald omdat ik dat niet mooi vond. Zijn van die rare kleine zakjes die er alleen voor de sier op zitten. Verder heb ik de rok 8 centimeter verlengd omdat ik het mooier en praktischer vind om de rok net op de knie te laten vallen.

Het in elkaar zetten ging goed. Even zitten puzzelen met de plooien in het achterpand omdat die samenviel met de rits maar dat ging uiteindelijk ook goed. Naaitechnisch ben ik er best wel tevreden over. Ik merk dat ik bij het kleding maken het secuur werken van het lingeriemaken heb overgenomen. Zo zijn de plooien eerst helemaal geregen en geperst. Het kost wat meer moeite maar het resultaat is veel mooier.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel een saaie rok vind. Of dat nou komt omdat ik gewend ben om met kleurige lingerie te werken, ik de laatste tijd fleurige tricotshirts en tunieken gemaakt heb of omdat het gewoon een saaie kleur is dat weet ik niet. Ben benieuwd wat jullie er van vinden?

Maar de rok past mooi en met een leuke ketting of sjaal en een paar leuke laarzen eronder wordt het natuurlijk al wat fleuriger. Voor nu gaat hij nog even in de kast omdat het nog geen herfst/winterweer is.

Hiermee is de uitdaging van augustus gehaald. Inmiddels ligt er al een lingeriesetje geknipt en wel te wachten. Langzaam komt het lingerievirus ook weer terug. Dus ik hoop binnenkort weer een nieuw setje te kunnen laten zien.

2 reacties:

Alice zei

Ik vind het een leuke rok geworden. Ik zou ook de zakken weggelaten hebben, die zitten dan zo op een strategisch niet handige plaats....Snap dat je na de "zomer" moet wennen aan de winterse kleuren, maar je kunt hem toch ook combineren met kleurige tops bijvoorbeeld in oud roze, lavendel of het rood dat je nu veel in de nieuwe herfstcollecties in de winkels ziet. Dan is het toch weer een meer gekleurde set.
Groetjes, Alice

Anoniem zei

Hoi ik vind het een leuke rok , ik heb zoiets ookeens gemaakt voor ongeveer 3 jaar terug volgensd mij uit de knip mode , en met laarzen lijkt het TOF.....
groetjes Els Bos