Pages

17 oktober 2011

Lichtblauw setje


De afgelopen week heb ik dit blauw setje gemaakt. Het kant komt uit de voorraad uit Hongkong, de lycra van het stoffenspektakel Zwolle waar ik in het voorjaar ben geweest.

Het is een heel stevige lycra met de rek naar één kant. Het achterpand van de bh knip ik altijd dubbel in tegenovergestelde rek uit de lycra. Ik voorzag al dat het dan, zelfs voor mij, teveel een harnas zou worden daarom heb ik deze in dezelfde rekrichting geknipt. Maar het zit nu ook nog heel stevig.

Bij de slip heb ik het patroon aangepast aan het rekpercentage. Ben er nog niet van overtuigd dat deze slip ook fijn zit na een dag dragen door de stevige stof. Dat moet ik nog uitproberen. Anders maak ik een nieuwe slip van een soepeler lycra in een bijpassende kleur.


Dit is een detailfoto van de cup. Zoals je kunt zien heb ik de cup in drie delen verdeeld en aan beide kanten het kant er op gezet. Ook deze keer weer met de hand. Vind ik persoonlijk mooier dan dat ik het met de naaimachine doe.


En op deze foto kun je zien hoe ik ontwerp op een cup. 
  • Ik leg de cup op de piepschuim bol zodat ik de ronding van de cup goed kan zien.
  • Ik geef eerst de lijnen aan die ik wil hebben met een verdwijnstift.
  • Dan leg ik er vlieseline op en speld deze vast op de cup.
  • Plooien vouw ik weg en plak ik vast met plakband.
  • Ik teken het patroondeel af volgens de eerder aangegeven belijning. 
  • Daarna knip ik het patroondeel op maat . Dit doe ik met alle patroondelen.
  • Daarna teken ik de vlieseline patroondelen over op patroonpapier.
  • Bij de randen van de patroondelen die je aan elkaar stikt teken ik één cm naad aan. Dit doe ik ook bij het decolleté- en okselrand. (zodat je daar de lycra over de cup heen kunt vouwen)
  • Bij de overige randen teken ik geen naad aan omdat die al op maat zijn getekend.
  • Daarna naai ik de cupdelen aan elkaar, stik de naden door en bekleed de cup.
Naaitechnisch ging het heel goed deze keer. Alleen bij de schouderbanden heb ik even zitten klungelen omdat ik deze keer padding wilde verwerken bij het deel van de schouder. Ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat het mooiste kan doen. Zoals ik het nu gedaan heb zie je aan de binnenkant van de schouderband een klein stukje padding in de naad zitten. Dat komt omdat ik de padding mee omgevouwen heb. Volgens mij moet dat ook onzichtbaar kunnen. Tuurlijk je ziet het niet als je het aanhebt maar ik blijf kritisch naar verbeterpunten kijken.

Het is een degelijke bh geworden wat betreft de pasvorm (maar die vind ik nu eenmaal het prettigste zitten) maar de lycra en het kant geven het, naar mijn mening, een mooie uitstraling.

De komende week staat op de planning om eerst wat herfstkleding te gaan maken.

9 reacties:

Marian zei

Nou, jij zit lekker in de flow..en je zegt wel dat hij degelijk is, maar als iets prettig zit, dat is het belangrijkst...
En zo degelijk vind ik jou setjes niet, ze zijn gewoon mooi door het gebruik van al die super leuke kantjes..je kantverwerking vind ik altijd heel mooi, je denkt er echt over na.

Angela zei

prachtig!!!!

Jos zei

Wat een tempo zeg, waar heb je die pilletjes vandaan haha. Mooie kleurencombinatie heb je gebruikt. Vind het zelf iets te veel aan kant (ben benieuwd hoe het toont als je het aan hebt), maar dat is echt persoonlijk smaak.

Kim zei

Wat een prachtige materialen! Wat ga je snel zeg!

Ik vind het ook echt niet degelijk, een mooi lente-setje! Ziet er keurig uit!

fotomarieke zei

Ik vind het een prachtige set
Leuk dat je nog eens duidelijk laat zien hoe je de bekleding van de cups hebt gedaan. Een ding moet me duidelijk van het hart: Niemand hoeft zich half te verontschuldigen voor de stijl van kleding die zij wil dragen en jij hoeft dat zeker ook niet!
Quickie/Marieke

corina zei

dat is weer een heel mooi setje mag je best trots op zijn. het kant is schitterend en de combi met de lycra maakt het af. vind ook het kant in de slip leuk gedaan ga ik onthouden (althans proberen) misschien print ik het wel uit als het lukt. Succes met je herfst kleding maken.

Groetjes Corina

Diana 'poetsie' zei

Je bent er weer een juweeltje erbij. Enne niet meer zo streng voor jezelf, is helemaal niet nodig.

~THEA~ zei

Ik blijf het ontzettend knap vinden, hoe je dit maakt!! Het ziet er zo profesioneel uit!! Geweldig!!

Ik doe het je niet na!

Fijn weekend.

Groetjes Thea ♥

Alice zei

Ik vind de kantverwerking erg leuk geworden bij deze bh, weer eens wat anders dan anders. Bedankt voor de extra tips en trucs, valt mij nog niet erg mee om mijn "werkstuk met cups" af te krijgen naar mijn smaak.
Gr. Alice