Pages

27 januari 2012

Comfort BH


Al heel lang had ik op mijn lijstje het maken van een zogenaamde confort-bh staan. Dit is een bh waarbij er een extra bovenstuk aan de bh vastzit in plaats van schouderbandjes.

Eerst heb ik het korsetpatroon dat ik in het voorjaar van 2011 had getekend aanpast naar het bovenstuk van een hempje. Deze heb ik op mijn paspop gespeld en de belijning nog wat aangepast. Daarna heb ik de cups in de vorm van balconetcups geknipt.

Ik heb het voorpand en middenvoor ook opnieuw getekend volgens de methode van Bella Hendriks. De reden hiervoor was dat ik iets meer diepte in de cups wilde creeƫren. Dit heb ik op dezelfde manier gedaan als bij het proefmodel van mijn dochter. De rand van de cups was nu 1,5 cm groter dan de cuprand van de panden. Hierdoor duw je de cup als het ware naar buitenwaardoor je nog meer diepte krijgt. Mijn andere bh's zitten goed. Maar ik wilde dit eens uitproberen om te kijken wat dat deed met de pasvorm.




De stofjes komen uit de voorraad die ik in december via Marktplaats gekocht heb. Als je goed kijkt dan zie je dat het ruitje terugkomt bij de bloemenprint. Ben niet helemaal enthousiast over dit stofje maar als proefmodel voldeed het goed.

Naaitechnisch ging het deze keer niet helemaal goed. Er zitten toch een aantal (kleine) fouten in die er wat mij betreft eigenlijk niet meer in mogen zitten. Maar omdat ik het eind-resultaat zo graag wilde zien ging ik te haastig werken en dat zie je nu terug. Een wijze les voor de volgende keer.

Maar over de pasvorm ben ik wel enthousiast. Ik heb hem nog geen hele dag aangehad maar toen ik hem paste wist ik meteen waarom ze dit een comfort-bh noemen. Het zit echt heel comfortabel.

Bij de volgende versie zal ik alleen het gedeelte bij de oksel iets hoger optekenen. Daar mag wel een centimeter bij om het helemaal goed te krijgen.



Nu wordt de volgende uitdaging om hem wat minder degelijk uit te laten zien. (dochterlief noemde het een oma-bh). Ik heb hier al 5 voorbeelden waarbij je ziet dat het wat vlotter kan. Maar volgens mij kan het nog beter als je met kantjes erbij werkt. Een mooie uitdaging!

Ik vond het heerlijk om zo bezig te zijn met het ontwerpen en tekenen van deze bh. Dat vind ik toch het leukste om te doen. Het vanaf het begin af ontwerpen en tekenen en daarna tijdens het in elkaar zetten zien hoe het gaat worden.

Fijn weekend!

11 reacties:

corina zei

het ziet er goed uit zo op je eigen ik. en zeker comfortabel en dat hij fijn zit dat geloof ik wel. vind het stofje best wel meevallen hou wel van blauw en bloemetjes dus denk dat het daardoor komt. hier zul je vast veel plezier van hebben en die kleine foutjes die zitten er bij de volgende niet meer in. Ook ik heb dat wel eens bij een proefmodel. Dus op naar de volgende.


groetjes Corina

Alice zei

Dat heb je weer helemaal tot in de puntjes uitgedacht en uitgewerkt. Het resultaat heeft naar mijn mening niet zo'n oma-gehalte, maar komt denk ik meer door de vorm en bedektheid die de bh geeft. De stof is misschien niet je smaak, maar oogt wel erg vrolijk.
Hoop dat ie z'n naam waarmaakt qua comfort als je hem een hele dag draagt. Groetjes, Alice

Handige Handjes zei

Het ziet er toch wel erg comfy uit hoor....Misschien kun je hem iets pittiger maken door het bovendeel boven de cups en schouderbanden van een kantachtige stof te maken, een beetje doorschijnend dus [wel met tule erachter voor stevigheid]. En het stofje vvor het proefmodel vind ik wel leuk hoor...zeker geen oma-BH!

Elizabeth zei

Ik moet even mijn bewondering kwijt.. Ik naai best wel aardig, maar zal me niet zo gauw wagen aan zoiets.. lijkt me zo moeilijk.
Maar het is je toch maar gelukt. Wow.
groeten Elizabeth

Marian zei

Comfort, er gaat niets boven comfort, en indd...waarom zou je er altijd mooi/sexy uit moeten zien.
Je doet toch ook bovenkleding aan die lekker zit, dus waarom geen onderkleding.
Ik vind het wel wat hebben, groot gelijk dat je eens een keer voor comfort gaat, als jou lichaam daar om vraagt, moet je het gewoon doen, jij moet het dragen...
En je gaat het best voor elkaar krijgen om hem nog wat mooier te maken...

En ik vind het geen oma-bh, dat komt ook door het stofje, al vind je dat niet zo mooi

Diana Nuland van zei

Ik ben ook niet zo kapot van het stofke, maar je hebt wel een resultaat waar je op hoopte. Ik zie het al helemaal voor me, als er het uiteindelijke ontwerp gaat komen. Goed bezig!

Steffie zei

Volgens mij is dit een goed model voor een prothese-bh. Mijn prothese weegt 1 kg en dat is best wel een gewicht. Aan de linkerkant heeft de bh de neiging door het gewicht aan het bandje te gaan hangen waardoor het bandje veel meer uitrekt. Dus dit zou voor mij een oplossing zijn. Bedankt voor het laten zien. Groetjes Steffie.

Firewoman zei

Wat een mooie model. Je hebt het goed uitgedacht en uitgewerkt. ik denk dat bij een andere stof / materiaal keuze die BH er vast wat minder 'oma' eruit zal zien. Kant erbij zal het een betere uitstraling geven. Maar desalniettemin een geslaagd model dus. Mijn complimenten hiervoor!

Neeltje

Jos zei

Comfort boven uiterlijk, dat is mijn motto. Met die bloemetjes zo vind ik het wel een fris setje geworden hoor!

Kim zei

Ik moet ook zeggen dat het stofje niet helemaal mijn smaak is, maar ik vind het zeker geen oma-bh! Hij lijkt me echt ontzettend fijn zitten! Eerst een goed model, zover ben je dus eigenlijk (op een paar kleine puntjes na) en dan een mooi stofje naar jou zin. Dan heb je toch een geweldige bh! Bedankt voor het laten zien!

Anoniem zei

ik ben nog vrij jong maar ik draag alleen maar ouderwetse oma bhs want die vind ik het mooiste en het prettigst