Pages

6 januari 2012

Proefmodel?


Afgelopen week ben ik flink aan het denken en experimenteren geweest met de pasvorm van de bh van mijn dochter. De vorige bh die ik gemaakt heb draagt ze vaak maar de pasvorm kon volgens mij beter.

Ik heb het patroon nog een keer getekend en daarna een paddingcup gemaakt. Wat daar bij opviel was dat de diepte van de paddingcup overeenkwam met de diepte van de voorgevormde cup. Dus de maat die ik gebruikte voor de voorgevormde cup moest goed zijn.

Opeens zag ik het licht! Bij de bh van mijn dochter moet er best wel veel van de cup worden geknipt om de juiste pasvorm te krijgen (bij mijn bh's knip ik maar een heel klein stukje af). En daar is het fout gegaan. Ik knipte in verhouding teveel af bij middenvoor in vergelijking met de kant van de oksel. Daardoor haal je ook teveel cupdiepte weg.



Ik heb geprobeerd om er een foto van te maken. Deze eerste foto is zo als ik de grijze bh geknipt had. Beide kanten wordt er geknipt maar je ziet dat er rechts (middenvoor) in verhouding meer afgeknipt zou worden dan links (oksel).

Op deze foto zie je hoe ik het nu afgemeten heb. (boven de beugel heb ik nog 1 cm extra aan geknipt). Ik heb de beugel op de tekening gelegd en dit afgemeten op de voorgevormde cup. Hier klopt de verhouding veel beter waardoor je meer diepte in de cup overhoudt.

En uiteraard moest hier een proefmodel van gemaakt worden. En dan is het fijn dat je zo'n voorraad materialen hebt. Want ik vond het zonde om hier de "mooie kantjes en lycra's" voor te gebruiken. Want stel je voor dat ik het mis had? Daarom een minder leuk lapje lycra uit de kast gepakt en dit gecombineerd met zwarte picot. Het was de bedoeling dat het schouderband ook zwart zou worden maar het schouderband dat ik had was of te slap of te breed volgens dochter. Daarom heb ik voor een schouderband gekozen in dezelfde kleur als de lycra.

Ik was natuurlijk heel benieuwd of mijn oplossing ging werken. En het werkt!
De bh past nu goed. Middenvoor sluit mooi aan op het borstbeen. Cups sluiten mooi aan!
Ik was er helemaal blij mee, dat begrijpen jullie wel.

Dus het proefmodel is een draagbaar model geworden. Daarom voor het mooie er maar een paar strikjes opgezet want anders was hij wel erg saai.

En natuurlijk hoort er een hipster bij. Het bekende model uit de Ottobre, alleen een heel stuk verlaagd omdat ze het anders te hoog vindt zitten.

Fijn dat het eerste project voor 2012 zo goed is uitgepakt.

Fijn weekend!

5 reacties:

Firewoman zei

Wat een mooie (basic) set is dit geworden. Fijn dat het patroon nu goed is. Dan kunnen er meer volgen.

Diana 'poetsie' zei

Mooie kleur heb je gebruikt, super dat het experiment gelukt is.

corina zei

Ik vind het een mooi setje geworden en soms is het ook leuk om het van alleen lycra te maken. Ook ik knip ze zo af als ik ze gebruik. Vind de zwarte accenten die je hebt gebruikt erg leuk, zal ze weer veel plezier van hebben op naar de volgend en moet een goed gevoel geven dat het experiment is geslaagd.Fijn weekend.

Groetjes Corina

Angela zei

Mooi hoe je dan toch het goede model hebt gekregen. Erg mooi omscheven.
Liefs Angela

Alice zei

Dat is het lastige van het afknippen van de cups vind ik, als het er eenmaal vanaf is, kun je het resultaat pas bekijken als de bh helemaal af is. Mooie set geworden voor je dochter en helemaal top dat 'ie nu ook naar je zin is qua pasvorm.
Groeten,
Alice