Pages

17 januari 2012

Uitdaging januari 2012





In de Knipmode van januari 2012 staan veel leuke patronen. Nadat ik tuniek nummer 3 gemaakt had ben ik meteen enthousiast doorgegaan met de volgende.
Het voordeel van mijn maat 46 is dat ik zowel de grote maten als de kleine maten uit het blad kan maken.

Ik was meteen weg van model 25 (een xl-patroon). Het is een tuniek met daaroverheen een extra pand dat net onder de taille aan het zijpand gerimpeld wordt vastgezet.

Ik vond het rokgedeelte iets te wijd uitlopen dus daar moest ik iets mee. Nu kon ik dit model gaan aanpassen naar mijn wensen maar ik besloot om model 3 nog een keer te gebruiken (die had ik al aangepast aan mijn maten) met het garneerstuk van model 25.

Het orginele model heeft raglanmouwen, dit heb ik aangepast naar een gewone mouwinzet.
Voor de rest wat het een kwestie van meten en spelden om het uit te proberen. Dan ben ik heel blij dat ik mijn tweede ik heb. Op de pop pas ik alles af en ik kan meteen zien hoe het gaat worden.

Omdat ik niet zeker wist hoe het allemaal uit zou vallen heb ik een tricot gebruikt dat ik eigenlijk minder mooi vond. Het is een paneelstof en het was dan ook even meten en uitzoeken hoe het mooiste uit zou vallen. Het ontwerpen en uitknippen was het meeste werk. Normaal gesproken heb je zo'n tuniek daarna in 2 uurtjes in elkaar gezet. Ik doe er langer over, omdat ik niet lang achter de naaimachine kan zitten en mijn handen even niet helemaal mee willen werken, maar dan is het nog zo klaar.

Eerlijk gezegd vind ik het nog steeds een hysterisch stofje maar het totaalplaatje vind ik wel mooi geworden zo.

En dit is weer een detailfoto van het extra pand. Om het te breken heb ik een rand van zwarte tricot er aangezet.

Dus eigenlijk is dit patroon een beetje van mezelf en een beetje van Knipmode. Daarom telt deze mee met de uitdaging van januari 2012.

Het werken met tricot is niet echt een uitdaging meer omdat het me steeds beter afgaat, maar door het ontwerpgedeelte en de aanpassingen vind ik hem voldoen aan mijn eigen eisen voor de uitdaging.

De derde tuniek heb ik gelijk geknipt met deze tuniek. Die kan dan ook een dezer dagen in elkaar gezet worden.

4 reacties:

~THEA~ zei

Hoi Saskia,

Je vind deze stof niet echt leuk?

Ik wel hoor! Misschien zit je er te dicht bovenop??
Heb ik ook wel eens. Als ik het dan later op de foto zie, ziet het er weer heel anders uit!!

Groetjes Thea ♥

Zussies zei

Super leuke jurk en ik vind het een mooie stof!!

corina zei

Dat is weer een mooie geworden en ik snap wat je bedoelt met de stof maar het is in het geheel een mooi tuniek geworden. En hij kan zeker bij de uitdagingen op naar de volgende, tricot werkt gewoon makkelijk en is veelzijdig ook ik heb er nog het een en ander van liggen dus ook bij mij is het vaak tricot.

groetjes Corina

Diana 'poetsie' zei

ik vind het ook een leuk stofje.