Pages

2 juli 2012

Een jaar rond......


Vorig jaar juli ben ik begonnen met Elke Maand Een Kledingstuk. Omdat ik zoveel patroonbladen kocht (en koop) en er te weinig uit maakte stelde ik als doel om elke maand een kledingstuk te maken uit een van de bladen. Een aantal dames hebben zich bij deze uitdaging aangesloten en het is heel leuk om te zien wat zij zo in een jaar maken. Kijk maar op onze blog.

Het was niet altijd gemakkelijk om me aan de uitdaging te houden. Je denkt van te voren dat je een maand de tijd hebt en dat lijkt heel lang maar een maand gaat sneller voorbij dan je denkt. Door omstandigheden lukte het me ook niet om de uitdaging voor februari en maart te maken. Dat heb ik later wel weer ingehaald.

En dit zijn de kledingstukken die ik gemaakt heb. Wat me meteen al opvalt is dat het heel veel tricot is geworden. Ik draag nu eenmaal graag tricot kleding maar dit is wel erg veel.

Natuurlijk ga ik komend jaar door met de uitdaging maar ik ga hem voor mezelf wat uitbreiden. Ik heb een lijstje gemaakt van technieken die ik het komende jaar minstens één keer in een kledingstuk wil verwerken. Voor sommige bloglezeressen heel gemakkelijke technieken maar voor mij word het een uitdaging.

  • Rits in broek
  • Kraag met of zonder staander
  • Knoopsgaten 
  • Opgezette of ingezette zak
  • Voile-achtige stof verwerken
Dit is mijn eerste lijstje. Misschien dat er in de loop van het jaar nog technieken bijkomen maar met deze heb ik denk al genoeg uitdaging.



Vanmorgen in alle vroegte al begonnen met het tekenen van het basispatroon voor een nieuwe bh. Heerlijk in het zonnetje met de deur open (al was het nog was frisjes).

Ik hoop jullie gauw mijn nieuwe setje te kunnen laten zien!

9 reacties:

Ruby zei

wat veel en wat mooi! Ik vind het een geweldig initiatief. Ga er even over nadenken, maar misschien sluit ik me er wel bij aan :D. Nu is het te vaak dat dingen niet af komen. Een stok achter de deur zou een goed idee zijn...
In ieder geval... bedankt voor de inspiratie !
groetjes
Ruby

Bets zei

Zo krijg je een leuke kledingkast vol. Ik doe jullie dat niet na hoor. gr bets

Gondalien zei

Ik vind het een erg leuk initiatief om iedere maand een kledingstuk te maken, blijft je kledingkast een beetje op pijl. Er komen erg mooie dingen uit voort, ik kijk dus graag naar je blog. Ik teken echter erg graag mijn eigen patronen, vind ik ook een uitdaging. Maar veel succes met de volgende twaalf.

Diana Nuland van zei

Dat we alweer een jaartje verder zijn. We hebben al behoorlijk wat genaaid.
Succes met je komende uitdagingen.

corina zei

Dat ziet er goed uit wel herkenbaar dat van de tricot maar ja het is ook zo veelzijdig. Ben benieuwd naar de volgende uitdagingen. Succes met de volgend projeten.

Corina

Dorothé zei

Hi Saskia,

Leuk dat het gelukt is en dat je er zoveel mooie kledingstukken aan overhoudt. Voor wat betreft de kraag met staander staat een goede beschrijving op mijn blog http://djaktief.wordpress.com/2012/04/03/kraag-met-staander-en-polosluiting/ (gemaakt op modevakschool)
Verder kun je veel info vinden op http://sewingtutorials.blogspot.nl/

Maar je weet vast wel hoe het moet allemaal, alleen een keertje doen. Ik hoop dus voor september klaar te zijn met tekenen en dan ga ik alleen nog maar dingen maken. Ik heb dan 1 jurk, 1 vest en nog een stuk of 6 bloesjes te gaan. Dus dan hoef ik er nog maar 4 om het jaar rond te krijgen ;-)

Groetjes,

Dorothé
http://djaktief.wordpress.com

simoneannemone zei

Dank jullie wel voor jullie reacties!

@Ruby: Je kunt altijd gaan meedoen op elk moment dat je maar wilt. Je bent van harte welkom.

@Gondalien: het zelf tekenen van patronen lijkt me heel leuk om te doen maar voor dit moment voor mij een te grote uitdaging :-)

@Dorothé: Dank je wel voor deze websites. Ga ze zeker bekijken.

Saskia

Alice zei

Leuk he om alle werkstukken bij elkaar te zien. Verrassende inzichten kom je op, ik zag dat ik wel heel veel tops etc op mijn lijstje heb staan, dus voor mijzelf er een extra "uitdaging" aan toegevoegd om ook "onderstukken" te gaan maken en lingerie moet ook nog op mijn lijstje erbij. Dat schiet er dan ook weer bij in.. enfin, ik blijf een fervent volger van je uitdaging!
Groetjes,
Alice

Jos zei

Al weer een jaar lang deze uitdaging, wat gaat de tijd toch snel!

Grappig, ik zat er laatst over te denken dat ik nogal vaak tshirts maak. Zal er eens over nadenken of ik mezelf een uitdaging geef om andere kledingstukken te naaien dit jaar....