Pages

9 juli 2012

Pyamajurk



Op het lingerieforum werd een tijd geleden een link geplaatst naar The Ruby Slipdress.
Een sewalong waarbij je het patroon met een uitgebreide uitleg gratis kunt downloaden.

Hier en hier zie je twee andere voorbeelden.

Ik draag geen onderjurken dus ik heb er maar een pyamajurk van gemaakt (bij ons wordt een nachtjapon zo genoemd).

Ik had dit al een tijdje op mijn lijstje staan maar ik zag er tegenop om er aan te beginnen omdat ik dacht dat ik de cups veel aan moest passen want volgens het patroon gaat zij uit van een B-cup.

Maar dit weekend kwam ik dit stofje weer tegen en opeens schoot het door mijn hoofd dat het mooi zou zijn voor een proefmodel (en niet een bh waarvoor het eigenlijk bedoeld was).

Dus het patroon uitgeprint en op patroonpapier overgenomen. Ik heb het patroon één maat vergroot. Dit was niet zo moeilijk. Je meet de ruimte tussen de lijnen op van twee maten en dit teken je hetzelfde aan rondom de grootste maat. En in dit geval waren het alleen de rokdelen die ik moest vergroten.

De cupdelen heb ik gemeten en aangepast op mijn paspop. Er hoefde niet zo heel veel aan veranderd worden. Ik heb bij het okseldeel zelfs 2 cm weggehaald.
Bij de volgende versie wil ik de figuurnaad bij de cup iets afvlakken, ik denk dat hij dan nog mooier zit.

Als je het zo op mijn Tweede Ik ziet dan kan het eigenlijk ook wel doorgaan voor een zomerjurkje. Nu is dat natuurlijk altijd beter dan andersom (een jurk die lijkt op een pyamajurk).
Voor het pyamajurkidee heb ik een roosje vastgezet op middenvoor en de aanzet bij de schouderbanden.

Waar ik minder tevreden over ben zijn de schouderbanden. Die heb ik van dezelfde stof gemaakt en daar schuifjes in gezet zodat ik ze kan verzetten als dat nodig is. Alleen de lycra is eigenlijk te slap hiervoor. Daardaardoor zit het niet helemaal strak.

Maar ik heb nu een goed patroon voor mijn pyamajurk en ik ga er nog een maken maar dan met kant.

7 reacties:

corina zei

Die is leuk geworden en volgens mij herken ik het stofje. Fijn dat ie bijna gelijk goed zit. en inderdaat kan ie ook heel goed als zomerjurk.

Corina

Ineke B zei

Heerlijke pyamajurk lijkt mij, voor als je niet meteen aankleed s'ochtends. Misschien een klein stukje gewoon schouderband gebruiken en dat bekleden met stof voor de schuifjes.
Lieve groet, Ineke

Sigrid zei

Leuk hoor. Deze staat bij mij ook nog op het "verlanglijstje". Net als bij jou, niet als onderjurk maar als pyjamajurk/nachtjapon.
Vind het leuk om 'm eens te zien zonder kant en satijn.

Gondalien zei

Een erg mooie (pyjama)jurk, idd te mooi om niet overdag te dragen. Misschien zou je de bandjes kunnen maken samen met blootelastiek.

Marian zei

OOohhh Saskia, inderdaad, het zou zo een zomerjurkje kunnen zijn!!
Het ziet er erg goed gelukt uit, en ja bij dat armsgat, daar zat idd veel te veel ruimte.
Bij mij mocht er wel 4 cm weg.
Maar goed dat je er toch aan begonnen bent, het is erg mooi geworden, lekker slaapjurkje voor de warme nachten.... misschien volgend jaar :)

simoneannemone zei

De zomer is nog niet voorbij. er kunnen nog warme nachten volgen:-)

Saskia

Firewoman zei

Mooie jurk. Hierin kun je prima vanuit je bed buiten met een bakkie leut gaan zitten. Je mag erin gezien worden!

Groeten Neeltje