Pages

17 augustus 2012

Uitleg bekleden cup


In mijn vorig bericht heb ik beloofd om een tutorial te maken van het bekeden van de cups.
Had ik nou maar eerst naar de foto's gekeken dan had ik gezien dat ze niet zo duidelijk waren.

Maar ik ga toch een poging doen om het uit te leggen wat ik gedaan heb. De "echte tutorial" op mijn tutorialpagina maak ik dan later als ik mooiere foto's heb gemaakt.

Het gaat om deze bh die ik vorige week gemaakt heb (zie ook mijn vorig bericht).


Allereerst heb ik de vorm van de middelste baan op papier getekend. De okselrand heb ik in drie delen verdeeld. Middenvoor wilde ik hem iets breder laten lopen omdat het anders daar te smal oogde.

In eerste instantie had ik de band in het midden wat breder. Maar dat was niet mooi. Vandaar dat ik wat weggevouwen heb en je een vouw ziet lopen op het patroondeel.


Daarna heb ik het patroondeel op de voorgevormde cup gelegd en heb deze afgetekend. Je ziet dat middenvoor iets uitsteekt dat heb ik weggeknipt.


Daarna heb ik de belijning op de cup getekend en er patroondelen van gemaakt zoals je in deze tutorial kunt zien.



Hierna heb ik de cup op de basistekening van mijn achterpand en middenvoor gelegd.
De randen liggen dan precies zoals je ze in de beugelrand zou stikken.

Ik heb de beginpunten van de belijning van de randen van de cup overgenomen.
Daar heb ik de patroondelen over heen gelegd en in de basistekening overgenomen. (neem hiervoor je basistekening eerst over op papier zodat je de originele tekening vaker kunt gebruiken).

De blauwe stippellijnen zijn de patroondelen. De rode stippellijn is de beugel. De zwarte lijnen zijn de hulplijnen bij het tekenen en in het midden is het kruis (is ook recht van draad).
De basistekening is getekend volgens de methode van Bella Hendriks. Teken je volgens een ander methode dan ziet jouw basistekening er waarschijnlijk iets anders uit.

Het kruis heb ik zo verlengd dat ze door alle patroondelen liepen. Als het nodig was heb ik nog een lijn haaks op de lijn getekend zodat elk patroondeel een recht van draad heeft.

Op deze manier heeft elk patroondeel een rechtvandraad zodat ze goed op de stof gelegd kunnen worden.

Verder heb ik de deellijnen zonder naad geknipt en 1 centimeter weggestikt.
Doordat je de lycra iets oprekt tijdens het spannen heb je net voldoende ruimte om de naden iets aan te trekken zodat ze mooi om de cup heen spannen.

Met de gebruikte lycra ging dat net. Heb je een iets stevigere lycra dan kun je ervoor kiezen om een halve centimeter weg te stikken.

Let op dat je lycra gebruikt met eenzelfde rekpercentage. Daar ben ik waarschijnlijk de fout ingegaan met mijn bloemetjesbh die ik eerder gemaakt heb.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uit heb kunnen leggen zo, mocht je nog vragen hebben dan hoor ik ze graag!.

Zoals ik eerder al liet weten heb ik ook een Facebook-pagina. Omdat niet al "Mijn Vrienden" er volgens mij behoefte aan hebben om mijn "avonturen op het gebied van zelf lingerie maken" te volgen heb ik een aparte (besloten) groep aangemaakt hiervoor. Hierop laat ik zien waar ik mee bezig ben en wat ik zoal tegenkom op het wereldwijdeweb over het lingeriemaken.

Ik heb geen idee hoe je hiervoor hier een link kunt plaatsen maar als je op facebook zoekt op Lingerie Maak Ik Zelf dan kun je me vinden.

Fijn weekend!


4 reacties:

Ineke B zei

Wat een mooie uitleg alweer! Ik neem het zeker mee als ik een bh met voorgevormde cups ga naaien, als ik dan vragen heb meld ik wel. :-)
Lieve groeten, Ineke

corina zei

Dat heb je weer mooi opgeschreven hoor het is duidelijk. Ga ik zeker gebruiken als ik een voor gevormde cup ga gebruiken.

Corina

Diana Nuland van zei

Hartstikke fijn, dat je het uitlegd, hier maak je een hoop dames blij mee.

Karin zei

Hoi Saskia, zie dat je nog steeds druk bezig bent. Mooi hor al die lingerie sets. Ik moet ook weer nodig bloggen loop behoorlijk achter. Maar je kent het het kost veel tijd, en heb niet altijd veel zin.
groetjes voor nu.

Karin