Pages

18 februari 2013

Patroon Shapewear-jurkje

 
 

Op de facebookgroep Lingeriemaakikzelf kwam op een gegeven moment de vraag of het niet mogelijk zou zijn om zelf een shapewear-jurkje te maken. Deze vraag heb ik ook op het Lingerieforum gezet en daar kwam een leuke discussie los.

Natuurlijk is het mogelijk om vanuit een body of grondpatroon een shapewear-jurkje te maken. Maar het was de uitdaging om dit zo te tekenen dat je als je geen basispatroon van lingerie hebt (van welke methode dan ook) dat je toch relatief gemakkelijk zelf een patroon kon tekenen. Want veel dames hebben alleen het patroon dat ze gekregen hebben bij een workshop of gebruiken kooppatronen.

Nu heb ik een paar maanden geleden een rok getekend op mijn eigen maten (ik heb er verder nog niets mee gedaan, dat houden jullie nog tegoed) en ik dacht dat het op deze manier ook mogelijk moest zijn om dit jurkje te tekenen.


En dit is de basistekening geworden. Uitgaande van de borstkasomvang, taille- en heupwijdte en omvang benen.  Heel simpel om te tekenen.

Het was spannend natuurlijk of het echt zo simpel was als ik dacht. Maar het werkt, het jurkje past en doet wat het moet doen.

Ik heb voor dit proefmodel een hele stevige lycra gebruikt met eenzijdige rek. Omdat het al zo stevig was heb ik het middenstuk niet versterkt met powernet. Gebruik je een soepelere lycra dan zou ik dat wel doen. Maar het is een kwestie van uitproberen wat je zelf het prettigste vindt zitten.

Omdat ik het een beetje saai vond heb ik middenvoor versierd met kant. Eigenlijk hoort zo'n jurkje helemaal zonder opsmuk om het strak te houden maar ik kon het niet laten.



En zo kun je een jurkje dan dragen. Je kunt er nog schouderbanden bij aantekenen maar ik heb het deze keer nog zonder gedaan. Ik ga het eerst eens "proefdragen" om te kijken of ik het prettig vind zitten.

Het was een leuke uitdaging om uit te werken!

Wil jij het ook eens uitproberen? Ik heb een tutorial gemaakt en die kun je hier vinden.
Heb je nog aanpassingen hierop, denk je dat iets niet klopt? Laat het me dan weten via mail.

Helaas zie ik te vaak (ook op het lingerieforum) dat de moeite die wij (leden van het forum en andere bloggers) doen om een tutorial te maken als vanzelfsprekend wordt gezien en ze worden gedownload zonder dankjewel te zeggen.

Ik zou het dan ook zeer op prijs stellen als je hier een berichtje achterlaat als je de tutorial download. Het maken hiervan is best wel veel werk, en dat doe ik heel graag, maar een dankjewel vind ik dan wel op zijn plaats.

En dan ga ik nu verder met het volgende project! Weer een leuke uitdaging!

Update:

Ik heb het shapewear-jurkje gedragen en het zit gewoon goed. Het kruipt niet omhoog, zakt niet af en het zit comfortabel.

14 reacties:

Angela zei

Hallo Sakia
Heel erg bedankt voor je tutorial ik heb hem geprint.
Liefs Angela

Handige Handjes zei

Goede tutorial! Die vast ooit een keer van pas. Bedankt voor het delen.

Joyce zei

Hallo Saskia,

Ik heb de tutorial opgeslagen. Heel erg duidelijk uitgelegd. Bedankt :-).

Atelier Eigenhandig zei

Hallo Saskia,

bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik ben net weer begonnen met patroontekenlessen en dit gaat zeker lukken.

Groetjes van Janny.

corina zei

Hoi Saskia,

Bedankt voor je tutorial moet hem nog printen maar heb hem wel opgeslagen. Hier moet ik toch ook wel uitkomen.

Corina

Firewoman zei

Leuk is deze geworden. Fijn dat zo'n simpele manier al het gewenste resultaat geeft. Zo zie je maar dat moeilijk denken helemaal niet nodig is.

Groeten Neeltje

Diana Nuland van zei

Leuke shapeware.
Mooie stofjes gebruikt

Miranda zei

Dank je wel voor de tutorial.

Groetjes Miranda

Alice zei

Hoi Saskia, hoewel het lingeriemaken echt op een laag pitje staat heb ik je tutorial toch opgehaald. Voor je weet maar nooit...! Bedankt voor al je inspanningen ervoor en fijn dat je het wilt delen. Groetjes, Alice

Bets zei

Hoi Sakia,

Ook ik ben momenteel helemaal niet meer bezig met de lingerie. Ja je kan nu eenmaal niet alles te gelijk.Maar ook ik ga voor de zekerheid je tutorial ophalen alvast mijn dank.
gr bets

Jos zei

ik heb je tutorial gedownload, wie weet ga ik m een keertje maken!

Emma zei

Dank je voor het maken van de duidelijke tutorial.
Ik heb het opgeslagen voor......

Wil Plomp zei

Hoi Saskia,
dank je wel voor de tutorial. Ik wil dit weekend weer de lycra's en kantjes opzoeken. Deze staat op mijn nwe to do lijstje.

Groetjes Wil

Anoniem zei

Ik kwam via een naailijst bij jou terecht .
Heel erg bedankt voor het plaatsen van deze tutorial.

Ik ben erg blij met alle info

Vriendelijke Groet
Maria