Pages

31 mei 2013

Bh met voorgevormde cups in elkaar zetten




Ik krijg regelmatig mailtjes met vragen over het in elkaar zetten van een bh met voorgevormde cups.

Het is niet zo heel veel anders als zonder, alleen hier en daar doe je het net op een andere volgorde.

Bij deze uitleg ga ik er wel vanuit dat je weet hoe je een bh in elkaar zet. Op het lingerieforum kun je daar veel informatie over vinden.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en zo zijn er ook meerdere manieren om de bh in elkaar te zetten. Maar dit is mijn manier.

De patroondelen knip je met de volgende naden:

Randen pand waar je de cup aanstikt : Net zo breed als de rand van de voorgevormde cup (meestal 0.5 cm).
Achterpand onder: breedte van elastiek
Achterpand boven: 1 cm

Middenvoorstukje:
onder en boven 1 cm.
Rand waar je de cup aanstikt: Net zo breed als de rand van de voorgevormde cup.

Cup bekleden:

Bij hele soepele lycra kun je de cup in een keer bekleden zonder naad. Anders moet je eerst een patroon met naad maken. Hier bij mijn tutorials kun je er meer over lezen.

Let altijd op dat de cups geen deuken en kreukels hebben als ze bekleed zijn. Begin dan opnieuw want het komt daarna niet goed en je blijft het zien!

Bij de decolleté rand en okselrand sla je de lycra om de rand heen. Deze rijg of speld je vast.

Bij de decolleté rand speld je aan de binnenkant elastiek (10% korter), eventueel laat je de picotjes er boven uitsteken) en stikt deze door met de stikkende zigzag. Als er nog lycra onder het elastiek uitsteekt dan knip je die zo kort mogelijk weg.

De okselrand werk je later pas af, dus die blijft nog even geregen of gespeld.

In elkaar zetten van de bh

Het onderpand en pand middenvoor zet je in elkaar. Je stikt het elastiek aan de onderrand (als je dat eerst doet gaat gemakkelijker omdat anders de cups wat in de weg zitten)

Je naait de cups en het beugelband in één keer in de panden (rijg eerste de cups erin). Bij de oksel houd je 1 centimeter van het achterpand over. (dus de cup eindigt op 1 cm van de naad).
Ik laat middenvoor 1 cm beugelband erboven uitsteken zodat ik de beugel er gemakkelijker in kan steken. Stik het beugelband door.

Voor de bovenrand van het achterpand heb je 1 cm naadtoeslag geknipt. Deze sla je om naar binnen. Bij de cup zie je dat die dan over het beugelband heen komt. (Dan is het beugelband ook meteen mooi afgewerkt).

Dan zet je de elastiek aan de bovenrand van het achterpand en de cups
Je meet de lengte van het bovenachterpand en de okselrand van de cup. Dit verminder je met 15%. Je zet het elastiek nu tegen het pand aan en stikt het door (dus niet eerst goede kanten op elkaar en omslaan zoals je met de gewone bh's zou doen).

Je zet de schouderbanden vast aan de cups en zet de sluiting erop.

Je doet de beugels in de beugelband (kan alleen via middenvoor omdat aan de zijkant de beugelband al is dichtgestikt) en stikt het beugelband dicht.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd hoe je een bh met voorgevormde cups in elkaar zet. Dan ga ik gauw verder met die van mij!

0 reacties: