Pages

25 mei 2013

Uitdaging alleen Kant; een probeersel

 
 


Creatievelingen zullen het herkennen: Je hebt iets bedacht om te maken, je begint eraan en je kunt het bijna niet loslaten.  Dat overkwam me met deze bh de afgelopen week.
Tijdens de verplichte rusttijden bleef het in mijn hoofd rondtollen hoe ik het het allemaal het beste op kon lossen en in elkaar kon zetten en ik kon niet wachten om er mee verder te gaan. Ik heb heerlijk ontspannend zitten werken en genoten van het uitwerken van mijn ideeën.

Bij het thema Sprookjes op het lingerieforum is de technische uitdaging Alleen Kant.
Dat had ik nog nooit gedaan en ik had deze kant-achtige powernetachtige stof nog liggen. In huidskleur want die moest ik nog eentje hebben voor de zomer (die komt echt nog wel).



Maar opeens had ik de inspiratie om een achterkant te maken vergelijkbaar met dit patroon van Kantje Boord. (kijk eens op hun facebookpagina naar de foto's, ze maken prachtige lingerie).

Maar het achterpand moest ook een functie hebben door wat steun te geven in de bovenrug en daar was de stof die ik uitgezocht heb goed voor.


De voorkant van de bh is een balconetmode in een driedelige verticale cup. De schouderbandjes lopen uit van twee ringetjes naar een punt in het brede schouderband. Bij de schouders heb ik de rek eruit gehaald om daar voldoende steun te houden. Daar zijn ze ook zo'n 4 centimeter breed voor het comfort.



Het achterpand is getekend vanuit een basismodel elastisch hempje volgens de methode van Bella Hendriks. Ik heb daar de belijning in getekend zoals ik hem wilde hebben. Volgens mij technisch niet helemaal zoals het zou moeten maar het resultaat is goed en dat is het belangrijkste.




Moeilijk om zoiets mooi op de foto te krijgen. De paspop is net te kort bij de rug vergeleken met mijn maten. Maar ik hoop dat jullie een idee krijgen hoe het eruit is gaan zien.

Bij de hipster heb ik ook ge-experimenteerd. De ene is de normale variant uit de Ottobre van 2008. Bij de ander heb ik er een stringhipster van gemaakt. Voor een gewone hipster achter is het een string.

Ik heb de patronen uit de Ottobre en een stringpatroon van Syl Design / Eline Kleinvak (gekregen bij een zelflingeriemaakdag) gecombineerd. Ik draag geen strings maar het ging om de uitdaging om er een te maken.

En dat merk ik dat ik daar heel erg mee bezig ben. Het zoeken naar de uitdaging van het buiten de kaders gaan van wat ik normaal maak. En dat is me deze keer ook gelukt denk ik zo.

De uitdaging van het werken met een ander soort materiaal en het aanpassen van een patroon.

En wat ook heel belangrijk is: De pasvorm is goed! De bh zit prettig en geeft steun op de rug. Ik heb hem nog geen hele dag gedragen maar het eerste gevoel is goed.

Naai-technisch ben ik ook tevreden al zal ik altijd verbeterpuntjes vinden.

Ik blijf huidskleur een saaie kleur vinden maar nu kan ik natuurlijk verder gaan bouwen met dit patroon. Wat denken jullie van een rugpand in een v-vorm met een kantje uit Hongkong? Ik zie het al helemaal voor me.

Maar eerst ga ik een tankini maken. Hiervoor moet ik toch ook mijn watervrees overwinnen. Weer een nieuwe uitdaging!

10 reacties:

Jos zei

je hebt jezelf voldoende uitdagingen gesteld en zo te zien zijn ze goed gelukt!

Gondalien zei

Wat is het setje mooi. Ik vind de kleur helemaal niet saai, het is een mooi kantje. Knap dat je zoiets zelf hebt bedacht en hebt getekend. Hoop dat hij na een dag dragen nog steeds lekker zit maar dat zal best wel.

Firewoman zei

Wat een resultaat. Ontzettend leuk om te lezen waar de inspiratie vandaan komt en hoe je dat uitgewerkt hebt.

Neeltje

Jolanda Lootens zei

Heel leuk geworden. En idd jammer dat je het niet zo mooi op de foto kunt krijgen als je wilt hé? Leuk dat alles zo goed gelukt is en goed zit! Complimenten
Jolanda Lootens

Alice zei

Hoi Saskia, je blijft de uitdaging zoeken in het maken van je projecten, ondanks wat tegenslag hier en daar, knap hoor. Ik vind de belijning van het achterpand verrassend geworden, ziet er inderdaad heel comfortabel uit.
Groetjes,
alice

corina zei

Zo dat ziet er goed uit, fijn dat ie goed zit. Hoop dat ie na een dag nog lekker zit. Vind het setje niet saai, het is een mooi kantje en hij past zeker in het thema van het forum.

Corina

Diana Nuland van zei

De uitdaging is hartstikke goed gelukt. Vind de belijning van de cups heel mooi.
Ben erg benieuwd hoe het eruit komt te zien met een ander kantje.

Dolores zei

Dat was een mooie uitdaging met prachtig resultaat. Veel draagplezier en ik kijk uit naar je rugpand van 'hongkong' kant.

Sannalin zei

Alj je iets wil, blijf je doorgaan, knap hoor. Met mooi resultaat!

San

Bets zei

Hoi Saskia,

wat heb je dat weer goed voor elkaar gekregen het ziet er super mooi uit.