Pages

29 augustus 2013

Broek op maat




Een jaar of 7 geleden heb ik een workshop "broek op maat tekenen" gevolgd. De broek paste niet helemaal goed en de informatie van de workshop belande ergens in een kast.

Maar nu ik meer naaitechnisch uitdagende kleding wil gaan maken moet ik natuurlijk ook een broekpatroon hebben die past.

Dus de spullen maar weer te voorschijn gehaald en aan het tekenen gegaan. Ik merk dat door het lingerietekenen ook het patroontekenen veel beter gaat en dat ik het allemaal beter begrijp.

Het patroon uitgeknipt in de goedkope katoenen stof van Ikea (ideaal voor proefmodellen, ik gebruikte het eerder ook al voor een proefkorset).

Het patroon past redelijk goed. De taille moest iets worden aangepast en hij plooide ietwat teveel bij de billen. Dus dat moest ook worden aangepast.


Een tijdje geleden vroeg iemand aan mij wat mijn ervaringen waren met dit boek. Ik moest eerlijk bekennen dat ik er (te) weinig mee gedaan had. Ik was in die tijd meer gericht op het lingeriemaken. 

Maar nu kon ik het goed gebruiken want er staat precies in hoe ik de patroondelen moet aanpassen bij teveel ruimte. De kruislengte moest aangepast worden. Dat heb ik nu gedaan en de broek past perfect
.
Nu kan ik van dit model dan ook een echte broek maken. Maar dan moet ik eerst stof halen want ik heb helemaal geen broekenstof tussen mijn lappen liggen.

Dus misschien dat er nu eerst een lingeriesetje tussendoor gemaakt wordt. Dan maak ik de broek voor de uitdaging van September.

4 reacties:

corina zei

Zo dat gaat lekker, fijn dat je boeken nu van pas komen. Ziet er goed uit je broek ben benieuwd naar je eerste broek.
Je foto's worden niet meer groot als je er op klikt jammer.

Corina

Dorothé zei

Hi Saskia,

Een broek passend krijgen is moeilijker dan een rok omdat de stof niet vrij kan hangen maar weer aan elkaar komt bij de pijpen. Verder is het belangrijk om te weten hoe de stand van je kruisnaad/billen is. Als je met de rug ten de muur gaat staan en je kunt je hand erachter steken dan moet je vrijwel zeker iets daaraan verlengen. Niet ieder model past goed bij iedere persoon. Het is handig om in de winkel een paar soorten uit te proberen voor je gaat tekenen. Maar jij bent nu al een fase verder ... veel plezier met stofjes zoeken.

groetjes,

Dorothé

janneke zei

Ik ben benieuwd wat voor stof je gaat kopen.

Janneke

Gondalien zei

Fijn dat je nu een goed patroon hebt. Ben benieuwd naar je echte broek. Zelf worstel ik oom nog steeds met mijn broekpatroon, ik houd maar steeds van die lelijke plooien net onder het kruis. Welk systeem is dit?