Pages

23 april 2014

3 op een rij


 

Een paar weken geleden had ik opeens zin om cups te bekleden en opeens lagen er 3 op een rijtje klaar.
Normaal gesproken maak ik één bh tegelijk maar omdat ik op het moment toch bh's tekort aan het komen ben (veel zijn inmiddels versleten door het vele dragen) dacht ik dat ik best wel 3 tegelijk kon maken.

Eerst de panden uitgeknipt, daarna de middenvoor verstevigt met vliesofix en daarna de bh's in elkaar gezet. Het werd echt productiewerk en dat is niet zo handig als je dan ook nog met verschillende kleuren garen werkt. Een volgende keer als ik zoiets ga doen toch maar stoffen en fournituren met dezelfde kleur uitkiezen.

De twee buitenste bh's zijn de standaard-bh's met voorgevormde cups. De cups zijn bekleed zonder naad. Bij de linkse was het achteraf toch beter om er een naad in te maken omdat de stof iets te stug is. Maar omdat de stof zo'n mooie vlinderprint heeft wilde ik het toch er op wagen. De cups heb ik wel goed in model gestoomd maar of het mooi blijft is even afwachten.  (en dan wordt het na het wassen vaker stomen om hem weer in model te krijgen). Ik kocht de stof 2 jaar geleden bij Swanenberg.

De rechtse bh is een hele soepele lycra dat verder geen problemen gaf bij het bekleden. Een soepele stof is ook bij grotere maten bh's te gebruiken als je de stof maar verstevigt met powernet in het achterpand voor de stevigheid. Deze stof kocht ik vorig jaar op de markt.

 De middelste bh is een balconet model. Ik heb hiervoor met een witte Mesh-achtige stof met werkje de cup bekleed. Het achterpand is dezelfde mesh met een soepele zwarte powernet waardoor het ietwat doorzichtig wordt.


Hij was nog een beetje saai en daarom heb ik er een bloemenkantje overheen gespannen waarbij ik op de bloemknoppen een hotfixsteentje heb gezet.

Achteraf had ik bij middenvoor uit moeten komen met een klein bloemetje. Nu vind ik het bloemetje iets te groot daar maar ik had niet genoeg van het kantje om het opnieuw te doen. Maar zo is het ook niet zo verkeerd.

De pasvorm van alle bh's is goed. Cups sluiten mooi aan, geen extra rolletjes en de juiste stevigheid zodat de boel niet schud tijdens het bewegen (kort door de bocht uitgelegd).

Ik moet alleen nog strikjes maken voor de twee standaardbh's. Ik had ze niet in de juiste kleur maar dat komt nog wel.



En als laatste heb ik ook de standaard tailleslip opnieuw getekend volgens de methode uit het Grote Matenboek van Bella Hendriks.
Hierbij gaat ze uit van verschillende maten voor achterpand en voorpand (heupen en taille) en houdt ze rekening met de beenomvang. Persoonlijk vind ik het een goede manier van tekenen en de slips zitten prettig. Misschien niet zo elegant in het taillemodel maar comfort gaat voor.

Mijn voorraad bh's is weer uitgebreid en nu moet ik toch echt afscheid gaan nemen van een aantal oude bh's die door het vele dragen en wassen eigenlijk echt niet meer kunnen.

Tot de volgende keer!

9 reacties:

Iekepiek zei

Mooie bh's!

Atelier Eigenhandig zei

Prachtige bh's. Mooie stoffen heb je gebruikt. Ik zou zelf ook graag eens een bh met voorgevormde cup maken, maar hoe bepaal je de maat die je koopt? Waar ga je van uit?

Groetjes, Janny.

Dorothé zei

Ze zien er heel leuk uit Saskia. Het gekke is dat mijn BH's nauwelijks slijten, maar ik heb geen softcups. Ik was ze gewoon met de was maar wel altijd in een netje en gooi ze nooit in de droger. Slips slijten meer vind ik. Maar misschien ben jij kritischer ;-)

Groetjes,

Dorothé

Elfi zei

Wat een prachtige beha's.

Jos zei

wat een mooie stofjes!

Diana Nuland van zei

Wat een leuke setjes heb je gemaakt, ik kan bijna niet kiezen, welke de mooiste/leukste is.
Ik vind die met het polkadotje zo elegant.
Het slijten herken ik eigenlijk ook niet.

corina zei

Zo dat zijn drie mooie setjes geworden.
Ik vind ze dan ook echt alle drie mooi en het randje van de polkadot dat breekt en het grote bloemetje is wel leuk hoor.


Corina

simoneannemone zei

Dank voor jullie reacties!

@Janny: Het gemakkelijkste is om naar een winkel te gaan die dit soort cups verkoopt en dan te passen. Op websites van bv Danglez en Kantje Boord staan wel matentabels maar het is vaak afhankelijk van de vorm van je borst welke maat je moet hebben en dat komt niet altijd overeen met de confectiematen.

Rachel zei

Ze zijn allemaal prachtig! Echt heel mooi.