Pages

10 september 2014

Crock-pot (slow-cooker)


De dagen vliegen voorbij en voordat je het weet zijn we alweer ruim 3 weken verder voordat ik hier iets schrijf. Zo druk ben ik niet maar het komt er gewoon  niet van en veel creatiefs is er ook niet echt te melden.

Al een tijdje was ik gefascineerd door de slow-cooker. Ik hoorde veel enthousiaste verhalen hierover en ik was toch wel heel benieuwd of het echt zo gemakkelijk werkte als dat het leek.
In Amerika schijnt het heel veel gebruikt te worden en is het gewoon om hem in de keuken te hebben net zoals hier een keukenmixer bijvoorbeeld.

Uiteindelijk hebben we vorige week deze Crock-pot gekocht. Nog even getwijfeld over de maat maar een maatje groter werd toch te groot voor ons. (je moet hem minsten half tot driekwart vol doen).

Op het wereldwijdeweb zijn heel veel recepten te vinden en ons eerste probeersel werd hachee. Je doet 's ochtends alles bij elkaar in de pan zet hem aan (op low of high) en 's avonds heb je heerlijke malse hachee. Het wordt ook wel vergeleken met het ouderwets petroleumstelletje waar men vroeger draadjesvlees op stoofde.

Het klinkt heel gemakkelijk en dat is het ook wel maar je moet wel 's morgens alles snijden en er worden heel veel verschillende kruiden gebruikt. Dus mijn kruidenla wordt ook steeds meer uitgebreid.En dat snijden kost net zoveel tijd als je dat het in een gewone pan zou doen.

Maar het is wel heel lekker! Ik heb nog nooit zo'n lekker hachee gemaakt.
Daarna ook nog een keer kip met een kruidig sausje gemaakt en dat was ook al een succes.

Voor mij is het echt een aanwinst voor onze keuken die ik vaak ga gebruiken want er is nog zoveel meer mogelijk.

Op deze website kun je meer lezen over de slowcooker en er staan ook recepten op.

5 reacties:

corina zei

Ik heb er ook al veel over gehoord en gelezen.
Ik heb romertoph in een paar maten en dat werkt volgens hetzelfde principe alleen in de oven.
Het ziet er erg lekker uit op de foto.

Corina

Dorothé zei

Leuk Saskia. Ik zet stoofschotels op het gas, maar ik eet ze minder vaak omdat je er dan op moet letten en ik thuis blijf als het gas aan staat. Ik ben heel benieuwd naar het stroomverbruik van zo'n ding tov het gasverbruik. Kun je zien hoeveel energie de jouwe per uur gebruikt bij max en min stand?

Groetjes,

Dorothé

simoneannemone zei

Ik weet niet hoeveel hij verbruikt maar volgens de gebruikers valt dat erg mee en is het zeker veel minder dan in oven.
Voordeel ten opzichte van een pan op het fornuis is dat je best wel even van huis kunt gaan.

Romertopf is misschien wel vergelijkbaar maar is duurder omdat de oven veel meer stroom verbruikt.

Diana Nuland van zei

ik had er nog nooit van gehoord, maar lijkt me echt wel iets, we zijn allebei gek op stoofpotjes, lijkt me ideaal deze. :)

Bets zei

Hoi Saskia,

Lijkt me een heerlijke pan. Ik had er ook nog nooit van gehoord maar ga me er is in verdiepen. gr bets