Pages

21 december 2014

Stofschaar een fabel of toch niet?

Waarschijnlijk zijn jullie ook "naaitechnisch opgevoed" met het verhaal dat je met een stofschaar nooit papier mag knippen omdat hij dan bot zou worden. In sommige gezinnen is het bijna het ergste wat je kunt doen.
Stofscharen worden verstopt en/of gemerkt, er zit nog net geen alarm op voor als iemand het maar zou wagen om er iets anders dan stof mee te gaan knippen.

Maar op onze Facebookgroep Zelfkledingmaken vroegen we ons af of dit nu echt zo is of dat in de loop van de vele jaren iedereen deze overtuiging heeft gekregen maar het eigenlijk een fabel was.

Eerlijk gezegd ben ik zelf heel erg slordig in het gebruik van mijn scharen. Het gebeurt regelmatig dat ik een stofschaar pak als ik papier ga knippen en andersom. Behalve mijn reumaschaar. Daar wordt alleen stof meegeknipt want die was een beetje duur en je weet maar nooit.

Ik heb verder ook geen dure scharen. Koop ze bij de goedkopere ketens en als ze bot zijn verdwijnen ze naar de keuken waar ze nog een mooi leven tegemoet gaan als keukenschaar.

Maar natuurlijk ben ik dan weer zo eigenwijs dat ik het wilde gaan uittesten.

De voorstanders van de stofschaar zijn op voorhand al niet te overtuigen, de twijfelaars zijn heel benieuwd naar de uitslag van dit onderzoek. Het is echt geen wetenschappelijk onderzoek want dat kan natuurlijk niet maar het is gewoon een ervaringsonderzoek van een hobby-naaister.

Ik heb twee scharen gekocht bij de Xenos. Gewoon van die goedkope want het moest natuurlijk nog wel leuk blijven als het fout zou lopen. Dan wil je geen dure scharen naar de keuken verhuizen.
Op de ene heb ik de S geschreven van Stoffenschaar en op de ander de P van Papierschaar. Heel logisch natuurlijk want zou ik het andersom doen dan werd het ingewikkeld.

In een maand tijd heb ik geprobeerd om zoveel mogelijk de scharen om en om te gebruiken. De S-schaar alleen maar voor stoffen en de P-schaar voor stoffen en papier.
Veel patroondelen uitgewerkt en geknipt (foto's van wat dat is geworden volgen later) dus de papierschaar heeft echt haar werk moeten doen. Ook veel patroondelen uit stof geknipt zodat ook de S-schaar haar kunnen mocht laten zien.

Bij de laatste tuniek die ik uit stof heb geknipt heb ik de scharen om en om gebruikt zonder te kijken met welke schaar ik aan het knippen was.

En nu na ruim één maand  kan ik eerlijk gezegd nog geen verschil zien tussen de twee verschillende scharen. Beiden knippen nog heel goed door de stof heen en geven geen problemen. Natuurlijk was dit nog maar een proef van één maand en weet ik niet hoe dat over 6 maanden is. 
Maar ik denk niet dat ik dat nog verder kan gaan testen want mijn handen kregen best wel een opdonder van het knippen met een gewone schaar. Ik ga weer met mijn reumaschaar knippen.
Dat is voor mij in ieder geval nog een grotere les geweest. De hulpmiddelen gebruiken die ik heb om mijn handen zoveel mogelijk te ontlasten waardoor ik zo veel en lang mogelijk met onze prachtige hobby bezig mag zijn.

En is het verhaal van een stofschaar nu een feit of een fabel? Ik weet het echt niet.
Persoonlijk denk ik dat het allemaal niet zo veel verschil maakt. Maar laat iedereen doen waar zij zich plezierig bij voelt en of je dan wel of niet papier met je stofschaar knipt moet je gewoon helemaal zelf weten.

Tot de volgende keer!

5 reacties:

Jos zei

Ik zou het ook niet weten, maar even googlene levert op dat stofscharen anders geslepen zijn dan papierscharen en dat de houtvezels de scharen aantasten. (http://www.fournituren.nl/scharen)

Misschien nog een keer leuk om een proef met meerdere mensen te doen met stofscharen en papierscharen.

Diana Nuland van zei

wat goed dat je getest hebt. Ik zou het zelf niet aandurven met mijn stoffenschaar, die kostte een hoop geld. Ik ben het ook aan het uitproberen met mijn rolmessen, nadat ik dat berichtje gelezen had. Ik moet zeggen dat ik daar ook geen verschil bemerk tot nu toe....ben benieuwd naar de andere reacties.

Dorothé zei

Hi Saskia,

Ik gebruik een aantal stofscharen en die gaan jaren mee als ze niet per ongeluk voor papier gebruikt worden. Bij een katoentje knippen merk je het niet zo, maar vooral bij het knippen van tere stoffen.Mijn oudste stofschaar is al 30 jaar oud en die knipt nog steeds uitstekend. Ik gebruik meer stofscharen omdat ik verschillende naaidozen/sets heb oa als ik met mijn Naaicafé DJ uitrusting onderweg ben.

Groetjes,

Dorothé

Handige Handjes zei

Dank voor het testen. Ik heb ook een loeizware stofschaar, ooit bij Snger gekocht, en dat is een schaar die door de scharensliep geslepen wordt. Hij blijft goed knippen, maar door het gewicht gebruik ik hem nog nauwelijks.
Ik heb ook nog een stofschaar die lichter van gewicht is, en daar knip ik echt alleen maar stof mee, was ook een dure schaar. Maar ik kan nog steeds niet echt merken of een schaar er slechter van wordt als er ook papier mee geknipt wordt. Nu moet ik wel zeggen dat patroonpapier of een A4tje niet zo dik is....dat zal ook vast helpen. Dik karton of ander materiaal zal je schaar vast sneller om zeep helpen. Gelukkig worden de scharen nooit uit mijn naaikamer gepakt, dus mochten ze niet meer goed door de stof knippen, dan ben ik daar zelf de schuldige van.

Anoniem zei

Herkenbaar verhaal. Ik heb het er eens met een vriendin over gehad die kleermaakster is. Stofschaar mag je volgens haar gewoon voor papier gebruiken. Alleen draadjes mag je er niet mee knippen omdat de bladen van de schaar elkaar dan steeds raken en daar wordt hij bot van.