Pages

5 januari 2015

Hamsterstop


In de Facebookgroep kwam eind vorige week het plan om in 2015 bij te houden hoeveel lappen je koopt in een jaar en hoeveel je er dan weer verwerkt. Een soort balans bijhouden dus.
Je kunt er natuurlijk ook meteen een budget- overzicht aan koppelen en je uitgaven bijhouden.

Diegene die al een tijdje deze blog lezen weten wel dat ik altijd wel in ben voor dit soort activiteiten. Ik heb al eerder geprobeerd om mijn voorraad bij te houden maar dat was een te groot project en het bleef niet overzichtelijk.
Ik houd het dan in 2015 alleen bij mijn lappen stof en lycra en niet de fournituren. Bij het budgetoverzicht tel ik dat weer wel mee want dat zijn duidelijke uitgaven.

Zo moet dit te doen zijn en met volle moed ging ik naar de voorraadkasten om mijn lappen te tellen.
Ik blijk in verhouding veel winterstoffen te hebben en wat minder zomerstoffen.  Daar zal het komende voorjaar dus wel wat aan toegevoegd worden anders kan ik geen zomerkleding maken.

Maar toen ik ging ik mijn lycra tellen en ik heb het drie keer nageteld en toch wel tot mijn schrik bleek ik vijftig procent meer lappen lycra te hebben dan de laatste keer dat ik geteld heb (ergens halverwege 2013 denk ik). Het is ook veel te verleidelijk als ik garen ga kopen. Van de week ook weer twee lapjes gekocht toen ik voor garen ging.

Maar dit wordt echt te gek en ik heb mezelf dan weer een hamsterverbod opgelegd voor de komende maanden. Ik ga niet zeggen dat ik dit jaar helemaal geen lycra koop maar de komende maanden maar eventjes niet.  Even wachten tot ik van de schrik ben bekomen en een paar setjes gemaakt heb en er weer ruimte in de kast komt.

Nu proberen vol te houden.

Tot de volgende keer!

3 reacties:

Dorothé zei

Hi Saskia,

Goed idee om eens te inventariseren... ik doe mee.

Ik heb nog heel veel stoffen ook van anderen gekregen en die liggen maar te liggen.

Kan ik ook mooi eens even kleuren bekijken.

Diana Nuland van zei

Weet je nog dat we een surprise lycra hadden....Misschien kun je eens blind een Lap eruit trekken en daar iets van maken.
Dat verhoogd je creativiteit, ook al kom je stof te kort, je hebt wrs een kantje dat erbij past of een andere lycra, mesh.
Ik heb van de week een stofje gebruikt om een jurkje van te maken. Ik had te weinig stof, jammer zou je denken. Ik dacht jaaaa, gelukkig, genoeg mooie stofjes en kantjes in mijn kast om er iets moois van te maken.
Succes met je hamsterstop. (Als ik dat doe, wil ik juist iets kopen).

simoneannemone zei

Dat is een leuk idee Diana.
Ga ik binnenkort een keertje doen.

Herkenbaar dat willen gaan kopen bij een Hamsterstop maar tot nu toe houd ik het nog goed vol :-).

@Dorothe: Succes met jouw inventariseren en bij houden.

Saskia