Pages

27 april 2015

Uitdagende uitdaging?



Met een wijs iemand had ik het een tijdje geleden over het aangaan van uitdagingen maar vooral dat het zo gemakkelijk is om uitdagingen uit de weg te gaan.
Als je, om welke reden dan ook, niet zo vaak achter je machine kunt zitten als je zo graag zou willen dan kies je heel gemakkelijk voor de bekende weg en ga je iets maken waarvan je (bijna) zeker weet dat het gaat lukken. Want het lijkt zo zonde van je spaarzame tijd als je iets maakt wat kan mislukken.


Ik betrap me er ook op dat ik ook vaak die bekende weg op ga maar zoek tegelijkertijd ook die uitdaging om het lingeriemaken uitdagend te houden. Maar vooral ook om steeds weer nieuwe dingen te ontdekken.

Ik wil  dan ook leren om meer de weg van de uitdaging op te gaan en niet blijven hangen in het bekende.

Op mijn lijstje stond al heel lang het maken van een kanten bh met een halve voorgevormde cup. Een beetje uitdagend maar toch ook wel weer zo dat hij dagelijks draagbaar is.
En ik had nog mislukte voorgevormde cups liggen zodat ik die kon gebruiken. Mocht het niet goed gaan dan was het niet zonde van de cups.

Ik heb de patroondelen van een bh met diagonale naad gebruikt.
Het patroondeel van de bovencup overgenomen op de voorgevormde cup en deze er afgeknipt.
Daarna de rand gezigzagd zodat die wat platter werd want je knipt wel over het dikste deel van de cup heen. (het middelste deel van een voorgevormde cup is dikker dan de buitenranden).



Je ziet dan meteen dat de ronde vorm van de cup eruit is en om dat wat terug te halen heb ik elastisch biaisband er rekkend opgezet.
Natuurlijk kun je ook padding gebruiken hiervoor maar mijn voorkeur blijft toch uitgaan naar voorgevormde cups. Dat vind ik nou eenmaal prettiger dragen. Maar dat is een gevoel en niet wetenschappelijk onderbouwd.


Het kanten bovendeel en de achterpanden zijn gevoerd met huidskleurige powernet.

Jammer genoeg had ik niet genoeg kant om er ook een kanten slip bij te maken. Maar ik vond nog wel bijpassende lycra in mijn kast.
Beetje saai op deze manier maar ik moest het doen met de materialen die ik had want ik heb ook geen idee waar dit kant vandaan komt.

Na de eerste passessie heb ik het achterpand en schouderbanden wat in moeten nemen omdat het kant en de powernet meer rek hebben dan ik gewend ben.
Maar de cups zitten mooi en het draagcomfort lijkt ook goed te zijn (maar dat weet je pas na een dag dragen).

Ben toch wel een beetje trots op mezelf dat het gelukt is om dat wat ik in mijn hoofd had uit te werken tot dit setje.  En het geeft ook energie om van die gebaande paden af te wijken en iets anders dan anders te maken.

Tot de volgende keer!

7 reacties:

Gondalien zei

Je mag idd wel vaker jezelf uitdagen want je bh ziet er in ieder geval geweldig uit.

Jos zei

Mooi setje geworden en herkenbaar van die uitdagingen uit de weg gaan!

Firewoman zei

Mooie set. Fijn dat hij draagbare is en je dit motiveert om meer uitdagingen uit te gaan. op naar de volgende...

Dorothé zei

Knap van je!!!

Marian zei

Is inderdaad eens wat anders...en echt heel leuk geworden....prachtig setje is het...heel iets anders dan je normaal maakt, en toch herkenbaar van ' jou hand'.

Ik vind het ook wel grappig dat jij ook ' zonde '. Maakt van iets dat misschien wel kan mislukken...zou dat toch ook niet meespelen, en niet alleen ' iets nieuws'. Ik heb me voorgenomen dat ik nergens meer ' zonde ' van maak de voorraad is toch groot genoeg, en er kan wel wat ' mislukken'. Alleen moeten we zorgen dat het niet met de ' mooiste materialen ' gebeurt....

corina zei

Heel mooi setje heb je gemaakt.
Best wel herkenbaar van die paden en er niet van af wijken.

Je mag hier ook best wel trots op zijn hoor.
Vind hem niet alleen mooi maar ook sjiek.

Op naar de volgende uitdaging.

Corina

Anneke van der Knaap zei

Ik vind hem erg mooi, ook een beetje mijn smaak. Met een Padding erin die heb ik nog nooit gemaakt ik weet niet of je dan meer boezem hebt, dus daarom doe ik zonder.
Misschien waag ik me daar een keer aan en kijken hoe het draagt.

Gr Annemarie