Pages

21 mei 2015

Elke Maand Een Kledingstuk Mei 2015


En dit is mijn bijdrage voor Elke Maand Een Kledingstuk van de maand mei.

Het is een tuniek uit de Knipmode van mei 2015 ; alleen niet echt herkenbaar meer omdat ik hem wat aangepast heb naar dat wat ik handig vond.

Allereerst was het een uitdaging om deze dunne soepele stof te gebruiken. Ik heb een paar lappen in de kast liggen maar meestal ga ik daar weer aan voorbij omdat ik het allemaal zo glibberig vind werken.





Nientje heeft een naaigids waarbij je aan kunt geven met welke stof je gaat werken. Ze geeft dan advies welk voetje en naald je kunt gebruiken en past dan ook de instellingen aan. Zo werd onder andere de draadspanning aangepast.

Bij het originele patroon wordt de hals gerimpeld en daar wordt een band opgestikt. Voor mij leek het niet zo handig omdat ik dan met mijn moeilijke schouders de tuniek niet zo gemakkelijk aan kon trekken. En een split maken vond ik met deze dunne stof nog een te grote uitdaging.

Na advies gevraagd te hebben in onze zelfkledingmakengroep heb ik toch besloten om een tunnel er aan te stikken en daar elastiek door heen te halen. Ik heb ook elastiek in de mouwen gedaan.


Nadat het shirt klaar was heb ik het nog wel wat in moeten nemen want het voorbeeld op de foto komt weer niet overeen met het patroon.  Het was echt veel wijder, terwijl ik toch volgens de matentabel het patroon over heb genomen.

En nu is het eigenlijk een heel simpel shirt geworden die je veel in de winkels ziet hangen.
Maar het stofje maakt er een vrolijk shirt van dat ik graag zou willen gaan dragen als het (eindelijk) wat warmer gaat worden.

Nu ik weet hoe het shirt valt en weet wat ik moet aanpassen ga ik hem ook nog een keer maken zoals hij origineel bedoeld is met split en rimpels.

Op de Berninablog kun je ook nog mijn bericht lezen over de rok die ik eerder maakte. In het kader van Kleding Maken Met een Plan ga ik daar nog een shirt bij maken. Die lag al geknipt te wachten maar deze tuniek kwam er tussendoor.

Tot de volgende keer!

4 reacties:

Marian zei

Heel anders, maar toch een leuk shirt...draagt lekker zoiets, en je ziet het inderdaad veel, zulke modelletjes...en als je dan een leuk stofje hebt, heeft het niet meer nodig...

Nina Hobbysite zei

Wat een leuk shirtje, de stof is super.

Dorothé zei

Je bent weer lekker actief geweest. Ze zien er beide leuk uit.

Groetjes,

Dorothé

corina zei

Vind jou shirt mooier dan die van de knip.
Lekker vrolijk nu de zon nog en wat hogere temperatuur.
Ben benieuwd naar de volgende.
Ga straks ff kijken op het bernina blog.

Corina