Pages

9 maart 2016

Zo doe ik dat: Comfort BH


Nu mijn patroon weer klopt, werd het ook weer hoog tijd om een nieuwe comfort-bh te maken.
Ik vind dit de fijnste bh om te dragen, en dat niet alleen het is ook beter voor mijn vervelende schouders.

De stof is elastisch kant wat je per meter kunt kopen; de voorgevormde cups zijn zonder naad bekleed.
Bij de achterpanden heb ik dit verstevigt met zwart powernet. De hipster heb ik gevoerd met zwarte lycra. Want alleen het kant draagt niet zo fijn. Daar is het kant net niet zacht genoeg voor.

Voor het comfort-stuk heb ik er weer een Zo Doe Ik Dat verhaal van gemaakt.


Om mijn paspop heb ik de bh gespeld. Daarover heen speld ik een stuk vlieseline,



Daarna teken ik de belijning van de comfort-schouderband erop.


Daarna knip je het patroon op maat. Let op dat je bij de oksel voldoende ruimte over houdt.
Op de pop lijkt hij best wel grof maar zij is smaller dan ik ben. Bij mij kloppen de verhoudingen beter.


Daarna maak je er een papieren patroondeel van en knipt het uit stof. In dit geval is het powernet. Maar je kunt het ook van kant of lycra knippen.

Let wel op dat de comfort-band goed stevig is en niet teveel rek heeft. Anders heeft het geen functie en geeft het niet voldoende steun.
Als je kant of lycra gebruikt zou ik het voeren met een stevige tule of powernet.



En zo zien ze er dan uit als ze afgewerkt zijn met elastiek.

Omdat het een balconet-model is lijken deze patroondelen best wel breed. Bij een gewone bh-vorm is de onderrand natuurlijk ook weer anders.


En als laatste nog een foto van de bh als hij op een hangertje hangt, dan krijg je iets meer een idee van het model van de bh.

Ik ben alweer enthousiast aan de volgende begonnen (ik liep wat achter met bloggen) dus binnenkort hoop ik nummer 3 te laten zien.

Tot de volgende keer!

6 reacties:

Anoniem zei

Ziet er leuk uit Saskia! Was koop je dit soort kant? Ben een beginneling, nog zoekende naar een webwinkel met veel keus. Gr Annelies

Diana Nuland van zei

Te gekke bh Saskia, helemaal mijn smaak, maar dat weet je wel hé.

simoneannemone zei

@Diana: Dank je wel :-)

@Annelies: Het kant koop je per meter (140 cm breed) net als dat je gewone stof koopt. Het is heel elastisch waardoor je het zonder naad op de cup kunt spannen. Hoe je dat doet leg ik een van de volgende keren uit.

Webwinkels met veel keus:

Kantje-boord.info
http://kantje-boord.info/

lijfgoed.nl
https://www.lijfgoed.nl/webshop/

Poetsie:

http://www.poetsie.nl/c-3282235/webshop-lingerie-en-badkleding-materialen/

Miranda Gotink zei

Oh wat fijn dat je dit zo goed uitlegt ,je maakt dus eigenlijk eerst de BH en later de banden ,lijkt me erg fijn zitten wil dit toch ook eens proberen

Nelie Beerthuizen zei

Leuk te lezen hoe je het aanpakt! Ik hoop hetctecgaam oppakken-echt aan beginnen als mn naaikaner af is...dus vooralsmog lees ik alles graag mee

corina zei

Fijn dat je patroon weer klopt.
Mooie het kant wat je ervoor hebt gebruikt.
Hou hier ook wel van.

Corina