Pages

4 maart 2016

Zo doe ik dat: Het zoeken naar de juiste cups



Vandaag gaan we het hebben over het vinden van de juiste maat cup.

Laat ik eerst maar eens met het vervelende nieuws beginnen: Niet elke borst past in een voorgevormde cup. Waarom dat nu precies is zal een anatomisch verhaal zijn waar ik niet precies de ins en outs van ken. Past het niet bij jouw borsten dan kun je beter een padding-bh maken.

Verder moet je bij het zoeken naar de juiste cup je confectiematen loslaten (moet je sowieso doen bij lingerie maken vind ik, maar dat is een ander verhaal).

Het beste kun je naar een winkel gaan waar ze deze cups verkopen en daar gaan passen door de cup over de borst heen te vormen.
Vind je dat raar? Is het echt niet, in die winkels zijn ze het gewend dat er zo gepast wordt.

Let erop dat de cup je borst goed omsluit en dat de randen over je beugel heen gaan. Controleer ook de diepte van de cup. De cup moet in vorm blijven als je hem over de borst heen sluit.

Twijfel je over de maat? Neem dan ook een maat groter en kleiner mee. Ja, het is een investering want de cups zijn niet goedkoop maar soms moet je eerst wat experimenteren voordat je de juiste maat gevonden heb.

Houd er ook rekening mee dat je beugels moeten passen om de cup heen. Ik zelf houd altijd een centimeter ruimte aan boven de beugel.

En dan kom je thuis met je tasje met voorgevormde cups (en waarschijnlijk andere materialen) en dan kun je beginnen met het op maat maken van de cup.

Ik heb hiervoor mijn tweede ik tevoorschijn gehaald, maar eigenlijk kun je dit het beste direct op je lichaam afmeten en vragen of iemand je hiermee wil helpen.

Leg de cup over de borst heen, waarbij je rekening houdt met het schouderaanzetpunt. Deze moet mooi richting de schouder lopen.  Verder moet het middenvoor op het borstbeen aansluiten. Ook bij de oksel moet hij op de juiste hoogte zitten en mooi aansluiten.


Daarna meet je je decolleté-lengte op. Houd ook rekening met de hoogte van het middenvoor.
Dat kun je nameten op je tekening van het middenvoorpandje.

Ik houd van hooggesloten cups, bij dit voorbeeld gaat er dan ook niets van de buitenrand af. Maar dat kan natuurlijk wel.


Ook de oksel-lengte meet je af, ik gebruik daarvoor de waarden die ik gebruik bij het tekenen van een bh.  Het punt waarbij de oksel en het decolleté elkaar raken is het schouderpunt.
Daarna leg ik de gekozen beugel op mijn basis-tekening van het middenvoor- en achterpand en geef het punt recht onder mijn bustepunt aan.  (dat is het blauwe stipje dat je bij het pijltje ziet)


Dan leg ik de beugel op de voorgevormde cup en markeer het punt dat ik op de beugel heb gezet ook op cup. Zet dit punt ook aan de binnenkant van je cup want anders vind je deze niet meer terug als de cup bekleed is.

Op deze manier heb je als je de bh in elkaar zet een markeringspunt zodat je de cup goed in het pand kunt zetten.

Zorg ervoor dat de cups altijd diepte blijven behouden als de beugel er om heen zit. Verlies je die diepte doordat bijvoorbeeld de beugel te breed is voor de voorgevormde cup dan past de borst er niet mooi in en dan zal je bh nooit comfortabel zitten.

Ik heb geprobeerd om er foto's van te maken om jullie het verschil te laten zien



Bij deze cup zie je de diepte in de cup waardoor de borst er mooi in kan vallen.
Daardoor zal de beugel ook mooi om je borst heen blijven sluiten en niet gaan zweven.

Bij deze cup heb ik als voorbeeld een veel bredere beugel gebruikt, waardoor je ziet dat cup als het ware uit elkaar getrokken wordt en je daardoor ook diepte verliest.
Hierbij is de kans groter dat je beugel niet mooi om de borst heen blijft zitten maar van de borst af gaat staan en daardoor gaat zweven.

Als je het goed is zouden de cups in het achterpand/middenvoor moeten passen. Want de cups zijn (ongeveer) net zo groot als de cups die je anders maakt.

Dat was een heel verhaal over het aanmeten van een voorgevormde cup. Sommige dames denken dat het maken van een bh met voorgevormde cups gemakkelijker is omdat ze denken dat de pasvorm minder nauwkeurig zou hoeven te zijn.

Sorry, als ik met mijn verhaal jullie droom verstoor. Als je eenmaal een voorgevormde cup hebt die mooi past dan kun je heel veel variaties maken maar soms duurt het eventjes voordat je die goede pasvorm gevonden hebt.


Wil je meer weten en leren over het werken met voorgevormde cups? De derde Class van Beverly Johnson op Craftsy is dan echt een aanrader.

Want er zijn zoveel meer wegen die naar een goed passende bh leiden, en het is aan jou om jouw weg hierin te vinden. Neem dat mee wat jij het handigste vindt.

Tot de volgende keer!

3 reacties:

Ineke Groeneveld zei

Hoi Saskia

Helder verhaal. Bedankt.

Dorothé zei

2e poging want ik zie de reactie niet verschijnen:


Ik moest wel lachen om je cupverhaal Saskia. Voor mijn 'theezakjes' bestaat inderdaad geen passende cup. Ik hoop dus dat je ook nog een keer over de padding-bh gaat schrijven. Verder zou ik graag weten hoe je de oksellengte meet. Van waar naar waar loopt die?

Verder complimenten voor je verhaal en de foto's.

Groetjes,

Dorothé

simoneannemone zei

De oksel-lengte meet je vanaf het punt waar je beugel onder de oksel eindigt tot het punt waar je je schouderband wilt hebben.

Over padding kan ik zelf niet zo heel veel vertellen omdat ik nog maar twee bh's heb gemaakt met padding, maar je zou eens kunnen kijken op de blog van Poetsie en dan ook bij tutorials.


http://poetsie.blogspot.nl/