Pages

29 augustus 2016

Elke maand een kledingstuk augustus


Augustus loopt alweer naar het einde toe, dus hoog tijd om mijn bijdrage van Elke Maand Een Kledingstuk te laten zien.

Deze jurk komt uit de Knipmode van augustus 2016. Het is een favoriet model want ik heb hem al een aantal keer voorbij zien komen in onze Facebookgroep Zelfkledingmaken.

De Knipmode heeft sinds nu een jaar alle patronen in een hele ruime matenrange en het was ook goed om te zien dat ze in het augustusnummer (eindelijk) ook eens enkele patronen in grotere maten lieten zien.

Maar het was schijnbaar maar eenmalig want in de nieuwe Knipmode wordt alles weer geshowd in de kleinere maten. Jammer!


Ik heb eerst het patroon gemaakt zoals het in het blad stond.
Het past op zich goed alleen het middenvoordeel is te breed, dat heb ik een stuk ingenomen maar dat was nog niet genoeg. Daarna heb ik er maar een tunneltje met elastiek er in gemaakt.

Nu sluit het mooier aan en heb ik geen inkijk.
Verder zit hij wel goed maar ik was niet helemaal tevreden over de pasvorm. Bij de buik vond ik hem te strak aansluiten en  daarom heb ik het patroon aangepast.



En dat werd deze jurk.
Om meer ruimte bij mijn buik te creëren, heb ik net als bij de Knoopjurk van een tijd geleden het voorpand uitgelegd. Ik knip daarvoor het patroon verticaal in en leg hem open.

Bij deze versie heb ik ook mouwtjes gemaakt want ik vind het niet altijd mooi om met blote armen te lopen. Bij sommige gelegenheden heb ik dan liever een kort mouwtje om mijn armen te bedekken.

Alleen het bovengedeelte is iets te breed geworden bij deze versie. Nu heb ik een soort kraagje terwijl het eigenlijk recht moet zijn. Maar op zich staat dat best wel leuk.

Beide jurken heb ik al gedragen tijdens de mooie zomerse dagen van de afgelopen tijd en hoewel ik er niet razend enthousiast over ben zitten ze wel fijn.

Ik wil deze versie ook nog een keer in een winterjurk maken. Met lange mouwen. Ben heel benieuwd hoe dat dan staat.


Onder de tricot-kleding draag ik deze rokjes. Op de blog van Bernina schreef ik er al eerder over.

Het gaat goed met Elke Maand Een Kledingstuk; al twee maanden iets gemaakt!
En nu volhouden natuurlijk!


Stand Hamsterstop:

1 / 4 lingeriesetjes
3 / 5 kledingstukken

Tot de volgende keer!

4 reacties:

mo monique zei

Ik vind de jurkjes super Saskia. Mooi aangepast naar eigen figuur en goeie stofkeuze.

djaktief zei

Hele leuke jurkjes geworden Saskia, maar wel raar dat je nog zoveel moet veranderen aan de maat. Is het evenveel bij het bovenlijf als bij het onderlijf wat je moet aanpassen? Bij personen die dat hebben teken ik wel het patroon in twee maten over op overtrekpapier en laat dan de maten in elkaar overlopen. Bijv. boven maat 44 en onder maat 42. Je kunt zelfs overwegen met 3 maten naast elkaar te werken en zo je model aan te passen. Maar met een elastiekje etc. kom je er ook.

keep sewing, groetjes,

Dorothé

Mevrouw W. zei

Mooie modellen en een mooie stofkeuze!
Jammer toch dat je nog van alles moest aanpassen, maar het resultaat mag er wezen!

http://mevrouww2.blogspot.nl/

Marian zei

Jammer dat je er zelf niet heel enthousiast over bent, want ik vind ze wel leuk...vooral de groene, lijkt pittiger door de kleur. En ja aanpassingen moet je altijd doen lijkt het wel.... ook met kleinere maten klopt het nooit zo dat het helemaal perfect zit..