Pages

14 november 2016

Knipmode; patroonbladen toen en nu


Op de Berninablog schreef ik een stukje over hoe ik een patroon als basis aanpas naar mijn maten. (klik hier).

Ook in de Knipmode patronen in alle maten groep wordt regelmatig gesproken over patronen en patroonbladen en er is nu een discussie gaande of de patroonbladen van de Knipmode onduidelijker zijn geworden in de loop van de jaren.

Ik zou ik niet zijn als ik dat dan niet weer ga onderzoeken, en een aantal patroonbladen van de afgelopen jaren bij elkaar zoek.

Volgens mij noemden wij dat trouwens vroeger geen patroonbladen maar raderbladen, maar dat is een ander verhaal.

Deze komt uit de Knipmode van 1999.
Je ziet rode en blauwe lijnen; en de patronen waren in 3 maten.


Deze komt uit de Knipmode van 2014.

Patronen staan er in 7 maten op bij de reguliere maten (34 tot en met maat 46).
Je ziet dat 3 kleuren worden gebruikt (groen, rood en zwart).


En dit is een patroonblad uit de Knipmode van september 2016.

Sinds september 2015 is de Knipmode vernieuwd en zijn alle patronen in de maat 34 tot en met 54, er staan dan ook 11 maten op het patroon.
Er worden nu twee kleuren gebruikt; zwart en rood.

Persoonlijk heb ik het idee dat er niet zo heel veel verschil zit tussen de versie van 2014 en 2016.

Het enige wat ik misschien handiger zou vinden is als de volgorde van soort lijnen zou veranderen. Nu lijken die van de laatste maten wel erg veel op elkaar. Al lijkt daar wel een logica in te zitten die ik waarschijnlijk niet snap.

Tuurlijk is dit geen wetenschappelijk onderzoek, en is het ook maar een moment-opname van 3 Knipmodes door de jaren heen.
En jij krijgt misschien een heel ander idee van de patroonbladen als je net dat patroon aan het overnemen bent met 9 patroondelen en dan door de bomen het bos niet ziet.


Overigens is de matentabel bijna niet gewijzigd in de loop van de jaren.
In 1999 was alles een centimeter minder, en de lengte wat 1.68.
Tegenwoordig wordt uitgegaan van een lengte van 1.72.

Dus dat ik in een ander matentabel val ligt echt niet aan de Knipmode.............

Tot de volgende keer!

5 reacties:

djaktief zei

Hi Saskia,

De patroonbladen van nu vind ik veel overzichtelijker dan vroeger. Toch vind ik dat niet ieder model geschikt is van maat 34 tot 54.

Ik heb er regelmatig last van dat er tekens ontbreken die er vroeger wel altijd bij stonden. Verder vind ik de omschrijving erg mager nu. Ook is lastig dat er steeds naar de website wordt verwezen.

Wat ik zelf altijd controleer voordat ik stof ga knippen is de overwijdte die in het patroon is gekozen. Ik meet dus altijd mijn papieren patroon na ten opzichte van mijn werkelijke maten.

Verder controleer ik of de coupenaad voor de buste, de taille en de heuphoogte op dezelfde hoogte als bij mezelf. De een heeft nu eenmaal een langere romp dan de ander terwijl de lengte in totaal wel hetzelfde kan zijn. Voor de buste meet ik van linkerborst achter de hals naar de rechterborst... gewoon je centimeter erlangs leggen. Bij je patroon leg je dan de schoudernaden tegen elkaar en meet je de hals achter tot aan de coupenaad. De heuphoogte of zithoogte meet je zittend op een stoel vanaf de taille tot aan je stoel.

Voor het aanpassen van een patroon tekenen ik het niet zo uit als jou tussen de lijnen maar ik kies de grootste maat, maar vouw het in het midden van het patroon weg. Met een maat verschil gaat jouw methode wel maar met twee of meer maten dan klopt het model vaak niet meer.

Groetjes,

Dorothé



Karin zei

Hoi Saskia, zoals boven al vermeld is vind ik ook dat de laatste tijd vaak dingen die ontbreken, tekentjes of lijnen die je niet goed kan volgen omdat ze gewoon niet of zeer slecht worden aangegeven. Daarnaast vind ik dat de patronen vaak wel erg groot uitvallen.Heb jij daar geen last van? Je weet ik teken nu mijn patronen met een bepaald systeem zelf .Ik ga geen reclame maken want anders denk je wellicht dat ik gesponserd word. Voor mij geen bladen meer. groetjes Karin

simoneannemone zei

@Dorothe: Naar mijn ervaring gaat het met twee maten verschil nog steeds goed als basis.

Dank je wel voor de uitgebreide uitleg. Zal ik zeker een volgende keer toepassen als het nodig is.

@Karin: van de week had ik het net andersom. Een patroon dat te klein uit viel :-(. Dat was een enkeltje kliko.

Tuurlijk is het geen reclame als je zegt dat je enthousiast bent over Lutterloh. En het is fijn dat het bij jou wel werkt.
Voor mij werkt dat systeem niet, maar ik weet dat anderen er wel heel enthousiast over zijn.

En het gaat er toch om dat we de methode gebruiken die het best bij ons past?

Karin zei

Inderdaad Saskia, naast mijn Lutterloh gebruik ik ook nog wel andere patronen. Ik mag ook graag uit de Burda of Diana kleding maken. Het is maar net wat voor bui ik heb . Groetjes voor nu en tot je volgende blog.

AnoukH zei

Ik heb je blog over maten gelezen. Ik hang zelf ook tussen 2 maten en nam altijd de grootste maat over.
Ik moest altijd wel innemen en dat leverde veel gedoe op.
Nu gaat het volgend kledingstuk zeker passen met de aanpassing die ik van jou heb geleerd.
Bedankt.